Tuesday, October 09, 2007

Fjärilsblad med läkande kraft


ginko biloba
Originally uploaded by nässelblom & choklad
På min promenad träffade jag på ett ovanligt träd med vackert fjärilsliknande blad. Fortfarande gröna till och med. Det är det ostasiatiska tempelträdet, ginkgo biloba, som faktiskt kan klara sig hos oss på vindskyddade platser. I Kina planteras de resliga träden i långa rader längs gatorna. Där har det heliga trädet också varit en viktig del av den kinesiska traditionella läkekonsten, främst som medel mot astma och huvudvärk. Idag vet man att bladen innehåller ämnen som ökar genomblödningen i hjärnan och även andra delar av kroppen. Bladen kan torkas och användas som te för att t ex förbättra koncentrationsförmågan och motverka yrsel. Men det är förstås inte många som har ett eget ginkgoträd på sin tomt. Det här trädet finns kvar efter en handelsträdgård som långt tillbaka fanns på den här platsen.

8 Comments:

Blogger Lillie plein damour said...

Oj vad roligt att ha en sâdant träd i trädgârden.
Jag skall ha 3 kollegor frân Sverige pâ middag i morgon kväll och det skall vara nâgot som är gott , varmt och snabbt, en soppa pâ potimarron med ett glas rött och färskt bröd, vad tror du?

10:13 AM  
Blogger Frida said...

Rolig sak.. Bladen är inte blad, utan barr!
Botaniskt sett är Ginko ett barrträd.

1:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej.
Vi är intresserade av att få en länk på din fina sida! Givetvis får du kompensantion. Kontakta mig om du är intressserad!

marten@hephey.se

1:54 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lillie d'amour: trädet finns på en skolgård nära mig. Även om man kan tro det, så har jag ingen tomt i stan, bara på landet. Men jag är ändå nästan alltid i naturens närhet. Jag tycker att det låter supergott! Jag skulle bli glad att bli bjuden på det!

fru b: tänk, det visste jag inte! Intressant att få lära sig...

mårten: tack! Jag ska titta in hos dig.

7:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilka vackra blad. Ett sånt träd skulle jag kunna tänka mig att ha utanför mitt fönster. Att man också kan använda bladen till medicin gör det inte sämre.

10:47 PM  
Blogger Lella said...

Underbara blad! Ginko biloba ska visst motverka dåligt minne också så maken ska få en burk piller. Bad faktiskt om det själv, kors i taket;o)
Visste inte att trädet klarade sig i vårt klimat. Kanske ska plantera ett i trädgården med tanke på att det fortfarande är grönt?!
Kram

5:30 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: håller med dig helt och hållet!

lella: det stämmer, blodgenomströmingen till hjärnan ökar! Jag tror att gränsen för var ginkon kan växa går ungefär vid Stockholm, men läget bör vara ganska skyddat. Jag har faktiskt sett att det finns små plantor att köpa.

10:49 PM  
Blogger Lella said...

Planterade blåregn på en skyddad plats i trädgården och den växer och mår bra så nästa år kanske det får bli ett ginkoträd (bor på gränsen)!

7:06 PM  

Post a Comment

<< Home