Monday, October 15, 2007

Gröna linsbiffar

Nu har jag frossat i höstens grönsaker och frukter ett tag. Och jag har lagt ut ovanligt mycket efterrätter. Men var tog proteinerna vägen? Även om jag inte äter kött, äter jag naturligtvis protein i form av linser, olika bönor, tofu, ostar, ägg och ibland även fisk. Här har jag gjort linsbiffar på gröna linser, de innehåller inte ägg och passar därför även veganer. Men även om du äter kött, tycker jag att du ska prova dem för de är riktigt goda. Eftersom jag har gott om lingon just nu, prövade jag att göra en lingonsalsa till. Det blev riktigt lyckat! Receptet på salsan kommer längre fram i veckan. Linsbiffarna tar ett tag att göra eftersom de ska ligga i blöt, men den aktiva arbetsinsatsen är inte så krävande.

LINSBIFFAR
1 1/2 dl gröna linser
1 dl hirs
ca 7 dl vatten
buljongpulver eller 1/2 buljongtärning
ca 1 dl maizenamjöl
1 msk olivolja
örtsalt
torkad basilika
1 vitlöksklyfta, pressad

Cirka 25-30 stycken (jag glömmer alltid att räkna).
Rensa och skölj linserna. Lägg dem sedan i en kastrull, tillsammans med hirs och vattnet. Låt stå och svälla i ca 30 minuter. Tillsätt buljongpulver eller buljongtärning och koka upp. Koka på svag värme ca 30 minuter. Låt svalna. Blanda ner maizenamjöl, olivolja, örtsalt, basilika och pressa ner vitlöksklyftan. Blanda allt noga. Känn efter om linssmeten har bra konsistens. De ska vara lätta att forma, inte för kladdiga men inte heller stabbiga. Tillsätt eventuellt mer mjöl. Forma platta bullar, ca 5 cm i diameter. Stek dem i olja eller smör (jag blandar olja och smör). Linsbiffarna passar till de mesta pasta, potatismos, potatis i ugnen, ris eller till en sallad.

8 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Gott tycker jag det låter. När linser bjuds äter jag det gärna, men glömmer bort att ta fram dem ur mina egna skåp.

12:50 PM  
Blogger Tina said...

hirs använder jag när jag gör mormors rieska, en finsk "brödvariant", har aldrig använt till något annat. ska prova hirs nästa gång jag gör linsbiffar, smart! ser fram emot lingonsalsarecept. tack förresten för fin kommentar hos mig, pappan börjar repa sig så sakta efter operationen.

5:05 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Det här låter ju verkligen gott!

Väntar nu med spänning på lingonsalsan ;)

Kram

10:01 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kinna: så är det med vissa maträtter, de ingår inte inte i den egna matlagningen - men kan ändå vara jättegoda när man får dem.

tina: vad glad jag blir över att höra att pappan börjar bli bättre! Spännande med hirs i brödet, det har jag aldrig provat.

dubbelörnen: vad kul att du tycker det. Nu har jag lagt in lingonsalsan också. Linsbiffarna får väldigt olika karaktär beroende på vad man serverar till.

3:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lpter jättegott.

6:26 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: tack, det är gott (tycker jag)!

10:45 AM  
Blogger Åsa said...

Har rensat skafferiet ett tag och frysen är nyavfrostad och redo att fyllas igen. Nu är det dags att köpa nytt. Gröna linser står högst på inköpslistan :) De låter jättegoda!

1:25 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: gröna linser är prisvärda, användbara, nyttiga och goda. Det vill säga en riktigt bra sak att ha i skafferiet.

3:52 PM  

Post a Comment

<< Home