Tuesday, October 30, 2007

Värmande äppeldryck


autumn
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Vädret har slagit om och blivit blåsigt och regnigt. Jag tror inte att det regnat på väldigt väldigt länge hos mig, eller har jag förträngt det. Därför bjuder jag idag på en varm äppeldryck som passar såväl inne som ute under höst- och vintertid. Den har fått smak av kanel och stjärnanis. Stjärnanis är en vacker asiatisk krydda med lätt anissmak. Den hårda frökapseln har stjärnans form och innehåller flera blanka frön. Stjärnanis var också förra veckans tema hos Brazilian Linda. Titta här så hittar du länkar till spännande desserter med smak av stjärnanis.

VARM ÄPPELDRYCK
äppeljuice
kanelstång
stjärnanis
1 äpple i tunna skivor

Värm äppeljuicen varsamt tillsammans med en bit kanelstång och några stjärnanis. Låt stå och dra en stund så att juicen tar smak av kryddorna. Sila av kryddorna om du vill eller låt dem vara kvar. Servera i glas eller koppar med tunna äppelskivor.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Den här drycken ska jag prova....vackert och säkert jättegott! Lagom komplicerat för Clara....som inte har så mycket tid över för matlagning just nu!!! En jättestor kram till dig och tack för dina fina bilder och recept!!!

1:20 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

clara: gör det. Enkelt och gott! Kram och tack för alla gulliga kommentarer.

3:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det låter väldigt gott. Imorgon ska jag köpa äppeljos så jag kan prova. Det har verkligen varit väder för varma drycker. I söndags drack jag faktiskt glögg, var jätte frusen och hittade en skvätt i skafferiet.

5:41 PM  
Blogger Tina said...

det här ska jag prova! själv dricker jag kanelte, det behövs värmande drycker regninga och mörka dagar.

7:58 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: precis som vintertiden kom, kom också det ruggiga vädret. Då är det perfekt med värmande dryck. Ibland gör jag det här i stället för glögg, den passar även för barnen.

tina: håller med om att det behövs värmande drycker nu. Kanelte är verkligen gott. Kanel är en favoritkrydda.

9:54 PM  
Blogger görel said...

Här i Uppsala skiner faktiskt solen just nu, jag har just fått iväg ett panikjobb och ska ta en långpromenad med hunden. Men det är lite småkallt, så när jag kommer hem blir det nog väldigt bra med en värmande dryck, jag ska prova detta!

Vacker bild - som vanligt! :)

9:26 AM  

Post a Comment

<< Home