Monday, November 12, 2007

Sallad med rödbetor & feta



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Hösten är verkligen de goda rotsakernas tid. Det är lättare att hitta svenskodlat och det är lättare att variera sitt grönsaksätande. Rödbetan är en nyttig och ibland bortglömd rotsak. Det borde den inte vara för den har många goda egenskaper. Bland annat stimulerar rödbetan immunsystemet och kallas till och med för "vitalitetens växt" i gammal engelsk medicintradition. Den hjälper också till att balansera syra-bas-balansen. Dessutom går det att tillreda rödbetor på många olika sätt. Enklast är förstås att råriva dem. Gratinerade med chevré blir betorna en festrätt och blandade i en sallad får de en helt annan smak.

SALLAD MED RÖDBETOR & FETA
Rödbetor
Rucola
Feta
Olivolja
Örtsalt och svartpeppar
Fransk senap
Balsamvinäger

Koka rödbetorna. Spola dem i kallt vatten och skala dem. (Använd plasthandskar eller plastpåsar om du vill slippa få röda händer.) Dela i lagom stora bitar. Skölj och torka rucolan. Dela fetaosten i tärningar. Lägg rucolabladen i botten av en skål. Varva rödbetor, feta och ev mer rucola. Häll över en dressing gjord på olivolja, örsalt, svartpeppar, lite fransk senap och en aning balsamvinäger.

14 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Vad härligt att du skriver om rödbetor. Gjorde en sallad av det i dag med chevré, bacon,pinjenötter och rucola till lammyterfilé. Det finns inget godare än rödbetor tycker jag.
Hedvig

4:18 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Vi har fâtt 2 kg rödbetor och jag är sâ trött pâ dem sâ att jag hâller pâ att smälla av, men jag skall testa med Ruccola och feta och lite valnötter eller strimlad färsk parmesanost.

5:07 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: vad kul att du gillar rödbetor så mycket. det låter som en härlig sallad.

lilli d'amour: det borde bli gott. Både ost och valnötter passar bra med rödbetor. Gillar du inte gratinerade med getost heller? Eller det kanske snarare handlar om att du ätit för mycket rödbetor. Ägna dig i stället åt pizza och öl (hehe, jag har läst hos dig)!

5:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

rödbetor är gott - tycker jag, men det är jag ganska ensam om här hemma. Försöker göra av med en 2 kilospåse på egenhand. Blir nog lite med feta till lunch i morgon - en utmärkt kombination ::)

Undrar om det går att frysa förvällda betor med gott resultat?

9:46 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lotta: rödbetor med getost är faktiskt en riktig favoriträtt även hos mina barn. Jag har prövat att frysa in hela rödbetor och tyckte inte att det blev riktigt bra. Kanske borde jag testa igen, för jag har sett att det finns frysta småbetor att köpa numera. Min mamma fryser in kokta och tärnade som hon sedan tar fram och gör god rödbetssallad av. Det blir väldigt bra!

11:52 AM  
Blogger lumumma said...

Rödbetor och fetaost passar verkligen bra ihop. :P

11:58 AM  
Blogger Åsa said...

Mums! Äter massor av rödbetor i alla möjliga olika former - dock inte med fetaost ;) Och nu blev jag full i skratt för min tidigare teori om kronärtskockan (se svar på din kommentar) höll inte här. Jag har ju redan ett inlägg om betor på g :) Great minds think alike ;)

Tips till alla som har så mycket rödbetor att ni är trötta på dom - gör lite rödbetsbiffar och frys in!

12:56 PM  
Blogger Sara said...

Det där är jättegott, och nu finns det ju roliga rödbetor, tex de som är lite polkagrisfärgade, som ser jättefestliga ut. Fast pizza och öl är inte heller dumt... ;)

3:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tycker mycket om rödbetor. och väldigt väldigt mycket tillsamans med chevre. Min pappa åt skivade kokta rödbetor på hårt bröd med en aning socker på. Låter skumt men är helt ok.

11:29 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Bland de härligaste matupplevelserna var i "min ungdom" ute på öluffning i Greklan. Skivade kokta rödbetor, fetaost, ruccola o sedan såsen skordelia... Himmel, kan fortfarande komma ihåg smaken *skrattar*.

Lagar detta ofta här hemma o även sonen älskar rätten ;)

8:05 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

limumma: Visst gör det!

åsa: tack för tipset om rödbetsbiffar. Det är också något gott att använda rödbetor till. Och visst måste det vara så att "great minds think alike"!

sara: ja, polkabetorna är otroligt dekorativa. synd bara att de är svåra att få tag på. Man kanske kan göra pizza med rucola och rödbetor?

kersti: låter som en möjlig kombination, även om jag gärna hoppar sockret. Rödbetor är ganska söta av sig själva.

dubbelörnen: men det är ju exakt samma mix av ingredienser plus skordelia. Det låter verkligen gott! Kul att sonen också gillar det.

8:49 AM  
Blogger Unknown said...

Ser verkligen ljuvligt ut, vilken underbar ide, nu ska jag bara hitta rödbetorna nånstans..

3:19 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

fotavtryck i asien: vad kul att du tittar på mina recept! Tyvärr kanske det är svårt att hitta rödbetor hos dig. Finns fetaost eller någon liknande ost?

10:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilken ljuvlig inspiration! Det blev kokta rödbetor till älg/bacongrytan idag, riktigt lyckat!

10:15 PM  

Post a Comment

<< Home