Thursday, November 08, 2007

Grönsaker från havet



Alger är något underskattat i matlagning. I Kina, Japan och Korea är olika sorters alger mer vanliga än här. Där används de även som naturläkemedel. Det sägs att vikingarna hade med sig en sorts alger som näringstillskott under sina resor till havs. Alger innehåller renande och stärkande näringsämnen, bland annat binder många av dem tungmetaller. Alger innehåller också jod, vilket är bra i viss mängd. Men har man en överfunktion av sköldkörtelhormon bör man vara måttlig i sitt intag. Det finns mängder av olika sorters alger. Många har säkert smakat dem i misosoppa. Något som är enkelt att pröva, är just att smula ner lite alger i buljong eller soppa. Eller varför inte blanda ett eget algsalt att krydda dressingen med. Alger ska för det mesta blötläggas eller kokas, men i de små mängder man ta av ett salt går det att använda dem torkade. Här har jag använt aramealger, en fintrådig alg med mild smak.

ALGSALT
alger t ex arame
havssalt
rosépeppar
(ev torkad vitlök)

Finfördlea var för sig alger och rosépeppar (samt vitlök om du väljer det) i en mortel. Varva alger, rosépeppar och salt i en burk. Förvara torrt. Krydda dressingen eller strö direkt över salladen med blandningen.

7 Comments:

Blogger Sara said...

I Taiwan där jag bor används alger till...allt. Det har inte gått en dag utan att jag fått i mig någon form av sjögräs.
Hörde att det innhåller mycket kalcium, vilket inte ar så dumt eftersom jag inte kan minnas när jag senast åt ost eller drack mjölk.

4:13 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

sara: intressant! Jag vet att sjögräs och alger används mycket i Asien. Det är något som jag gärna skulle lära mig mer om. Men man får testa lite i taget. Gillar du sjögräs och hur brukar det oftast vara tillrett?

7:47 PM  
Blogger Sara said...

Oftast serveras det som tilltugg, mjuka, tjockare alger i något som jag skulle tro är soja och olja. Ofta får man olika sorters alger som grönsaker till maten, men jag är speciellt förtjust i krispiga algsjok som säljs som snacks, men där får man nog se upp med saltet!

1:26 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

sara: den oljiga mjuka konsistensen är förstås ovan. Kan tänka mig att det är lättare att gilla den krispiga varianten. Sen har naturligtvis olika alger och sjögräs olika smak. Det måste vara intressant att lära känna ett asiatsikt lands mat på riktigt som du har gjort när du bott i Taiwan. Jag har ätit så otroligt smakrik och fräsch mat i Hunan, men på de kinesiska restaurangerna här hemma finns inget liknande.

8:54 AM  
Blogger Åsa said...

Såg som hastigast ditt inlägg här tidigare och har äntligen lite tid att uppdatera mig. Festligt nog var det en lång artikel om just alger i G-P:s Två dagar nu i lördags. Brunalger (ex knöltång), rödalger (ex purpurtång) och grönalger (ex tarmalger) hämtade från Västkusten. Måste nog erkänna att ditt algsalt verkar mer lockande än marinerad knöltång. Men alger ska visst vara proteinrika också så det är väl bara att vänja smaklökarna :)

12:46 PM  
Blogger görel said...

Var köper du algerna? På hälsokosten?

4:52 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: vad kul att du tog dig tid att återkomma. Då har du med andra ord blivit välinformerad om alger! Algsalt är kanske lagom att starta med!

görel: ja, de brukar ha torkade alger av olika slag.

9:57 PM  

Post a Comment

<< Home