Monday, November 05, 2007

Sallad med krispiga päron & valnötter


pears & walnuts
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Allhelgonahelgen är höstens mathelg. En halv extra ledig dag, skollov och röd dag ger fler tillfällen att träffas och äta tillsammans. Halloween har också firats av många under veckan. Hemma hos mig var det en av döttrarna som firade halloween med häxmiddag och hämtpizza. Så min insats när det gällde maten blev enkel, jag kokade spagetti för att ha i "läskiga lådan" (en lek där man sticker in handen i olika lådor och med känseln gissar vad som döljer sig i lådan). I helgen har jag varit på middag hos andra och ätit mycket mat. Det betyder att jag mest av allt längtar efter sallad idag. Så i stället för höstmat blir det en sallad med krispiga päron. Tyvärr har jag inget eget päronträd, men till min glädje har det funnits fina krav-märkta päron av sorten Conference i affären.

SALLAD MED PÄRON & VALNÖTTER
Sallad, gärna blandad med babyspenat eller ruccola som har mer smak
Avokado
Päron
Ärtskott
Valnötter
Olivolja
Balsamvinäger
Örtsalt

Skölj salladen och se till att den är torr. Lägg så mycket sallad du vill ha i en skål eller på ett fat. Skala avokadon, kärna ur den och skär i mindre bitar. Lägg dem på salladsbädden (häll ev över lite pressad citron så att avokadon håller färgen bättre). Skär päronet i tunna skivor och lägg med i salladen. Strö över ärtskotten och valnötterna. Häll över en dressing bestående av olivolja, lite balsamvinäger och örtsalt.

14 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Hej,
Vad härliga recept du har. Går dom att skriva ut ?
Jag hittade din blogg genom Randis blogg.
Hälsningar Hedvig

10:54 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

Vad gott det lâter med en enkel sallad.
Conference päronen är mycket goda.
Skall prova din sallad, dâ vi har valnötter frân Berry att knäckas pâ.

1:14 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: Välkommen, vad kul att du hittade till mig! Om du klickar på klockslaget under inlägget, får du upp just det inlägget och kan skriva ut det. Tyvärr blir det både texten och receptet, men det blir i alla fall inte hela månadens text. Hoppas att det går bra.

lillie d'amour: Väldigt gott i sin enkelhet. Som jag skrev längtar jag efter att äta enbart sallad idag, men den passar även som tillbehör till annat t ex fiskspett. Har du mycket valnötter, vad härligt mycket gott du kan göra i sådana fall!

1:24 PM  
Blogger pudelflicka said...

Hej igen !
Du har så fantastiska bilder i din blogg och jag undrar om du tar dom själva ?
Hedvig

2:41 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: vilken dag, vad mycket beröm jag får! Tack snälla du! Ja, jag fotograferar själv och blir verkligen glad över att du gillar dem. Plåtar du dina fina bilder själv?

3:19 PM  
Blogger pudelflicka said...

Hej igen,
Ja jag fotograferar allt själv och nå skall jag göra en kokbok av mina recept till mina söner och den svåraste jobben är att fotografera maten.
Jag började min blogg här om dagen då min kompis Randi tyckte att jag också skulle göra en blogg. Det tar sin tid att lära sig men det är roligt.

4:29 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Kanske en trippelhit av nyttiga oljor (hur stavas olja i plurtal?) tillsammans med lax. Jag fikade med Lotta häromveckan vill du göra samma sak?

6:56 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vi har ätit så mycket så nu känns det nästan som om en fasta skulle vara befogad. Igår var det riktig amerikansk Thanks given middag med kalkon, sötpotatis med marshmallows, potatismos med vilök och bönor med ost och champinjonsoppa och sist men inte minst en pumpapaj med vispgrädde. Sen är det långpromenad som gäller i flera veckor. Alla recept kommer från en av mina vänner som har sitt ursprung i Ohio. Rena kolesterolbomben men gott en gång om året.
Men om man nu inte ska fasta så låter det helt rätt med en sallad.

7:09 PM  
Blogger lumumma said...

Det låter verkligen jättegott. Är inne i en valnötsperiod nu - som säkerligen kommer hålla i sig till nyår. :)

7:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: kokbok till sönerna låter intressant. Är det egna recept eller samlar du favoriter? Jag förstår att du blev inspirerad av Randi.

krakelspektakel: det tänkte jag inte på. Trippelhit av nyttiga oljor låter ju suveränt. Vad kul att ni träffades. Ja det vore kul att fika någon dag! Lotta och jag har också pratat om det men inte hunnit med. Jag har ovanligt mycket att göra just nu, men jag hoppas att det blir lite lugnare snart. då kan vi bestämma något.

kersti: tack för din redogörelse över er fantastiska middag. Det är kul att få smaka mat lagad efter originalrecept. Men vissa kombinationer undrar jag över; sötpotais och marshmallows? Sallad är bättre än fasta!

lumumma: valnötter passar till mycket! Jag gillar dem verkligen.

10:02 AM  
Blogger pudelflicka said...

Hej igen,
Jag gjorde faktisk din sallad i dag till lunch då jag hade gäster och den var riktig god. Till den hade jag mitt hembakade knäckebröd.
Mina recept är några som jag har gjort om och recept jag tycker är bra. Killarna har alltid tyckt om mammas mat och då tänkte jag att mammas kokbok kunde vara en bra present till dom när dom har flyttat hemifrån.

3:09 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Den här salladen ska absolut göras. Funkar väl eg även som en förrätt... *tänker högt*. Varför inte på fars dag t ex o så något till varmrätt... Kikar väl in här så kommer väl snart förslagen :)

Tack för goa orden, de värmer
Kramar

9:52 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det ska dessutom vara farinsocker på sötpotatisen. De du. Jag tycker att det är mer godis än mat men det finns de i min familj som gillar det.

11:30 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: vad kul att du genast gjorde salladen. Hoppas att ni hade en trevlig lunch. Hembakat knäckebröd låter gott! Vilken bra idé med en sådan kokbok.

dubbelörnen: salladen fungerar absolut som en förrätt. Jag tror inte det hinner bli någon farsdags-meny. Det är annars en väldigt bra idé. Det är jag som ska tacka dig för att du delar med dig av dina tankar och upplevelser!

kersti: farinsocker också? fast egentligen hellre det än marshmallows...Lite väl sött men det är alltid kul att smaka specialiteter från oilka delar av världen (så länge de inte innehåller kött tillägger jag). Det mesta du beskriver låter väldigt gott.

1:32 PM  

Post a Comment

<< Home