Friday, November 23, 2007

Nyttigt lördagsgodis med kanelsmak



Kanel är en av mina favoritkryddor. Doften är oemotståndlig, den sprider en speciell stämning och gör mig på gott humör. Den här gången är kanel temat hos Brazilian Lindas Lördagsgodis. De olika bidragen presenteras hos henne lördagen den 1 december. Så har du lust att vara med, ska du lämna ditt bidrag hos henne före lunch den 30 november. Jag trodde att det var den här helgen, så här kommer min efterrätt med kanel redan idag. Frukt är nyttigt godis, likaså dinkel och kanel, det enda som egentligen är sött är honungen. Är det lördagsgodis är visserligen allt tillåtet, men vill man ändå hålla nere på sitt dessertintag är det här en perfekt efterrätt. Den passerar även som ”Vardagsgodis” och fyller garanterat på energireserven när mörkret lägger sig. Är du mer lockad av Äppelkaka med kanel så kan du titta här. Trevlig helg!

FRUKT MED KANEL- & HONUNGSDOFTANDE DINKEL
Dinkelkorn, blötlagda över natten och kokta (ca 2 dl kokt dinkel är lagom till 2 personer)
Ca 1 tsk kanel till 2 dl kokt dunkel
Ca 2 tsk flytande honung till 2 dl kokt dinkel
Ca 2 msk äppeljuice (annan juice går också bra)

Kiwi, klementiner, vindruvor, äpple och banan är det i min fruktsallad. Men du kan förstås välja vad du har hemma och vad du gillar bäst.

Blötlägg dinkeln på kvällen och låt stå över natten. Jag brukar lägga mer i blöt än vad som behövs till fruktsalladen, sen har jag det i kylen och använder i matlagningen. Dinkeln sväller, så det blir ungefär dubbelt så mycket när det kokat. Koka i 30-45 minuter. Låt svalna något. Lägg den mägnd dinkel du vill smaksätta i en egen skål. (Väljer du att ta mer dinkel och mindre frukt blir det mer som en lunchrätt.) Blanda ner kanel, flytande honung och äppeljuice efter smak i dinkeln. Skär frukten i bitar och blanda.

7 Comments:

Blogger Tankevågor said...

Kanel är verkligen gott i allt möjligt. Det här ser gott ut.

4:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

MMm, gillar också kanel. Brukar lägga en kanelstång i teet. När jag nu tänker på kanel blev jag väldigt sugen på hemgjord åppelkräm med kanel. Mums. Undrar om det finns några äpplen kvar i skafferiet. Ha en trevlig helg.

11:29 PM  
Blogger lumumma said...

Så himla fräscht! Måste prova detta. Även jag har ätit kiwi i kväll. :P

12:00 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: visst är det! En riktigt härlig höst- och vintersmak, tycker jag.

kerst: mmm, vad gott. Jag brukar dricka yogite med bl a kanelsmak. Äppelkräm medkanel låter också gott.

lumumma: ja det är det. Faktiskt möjligt att till och med äta som frukost.

1:05 PM  
Blogger Åsa said...

Mums! Ja, kanel är verkligen en vän i köket :) Dinkelkorn...går det lika bra med matvete tro? Det är vad jag har hemma nu iaf. Och med filéeade apelsinklyftor... hrm, över natten - det får bli frukost imorgon! :)

2:29 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: jag gillar verkligen kanel som du nog har förstått. Det går alldeles säkert lika bra med matvete. Hoppas att du fick en smarrig frukost!

7:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mums.

10:13 PM  

Post a Comment

<< Home