Monday, November 19, 2007

Kalastårta



Originally uploaded by nässelblom & choklad
I helgen har det varit barnkalas hemma hos mig. Först firande med släktingar och sedan med den nyblivna sjuåringens kompisar. Vi har bakat fruktiga tårtor och rutiga kakor (dotterns favorit). Vanlig enkel tårta med vaniljkräm, frukt och grädde är kanske inte så mycket att blogga om, men en bild blir det. Tårtorna blev goda, kalasen blev roliga och idag önskar jag att helgen hade haft en dag extra. För efter fest behövs nedvarvning och vila, allra helst för födelsedagsbarnet. Men solen skiner och det är en sällsynt vacker novembermåndag. Så egentligen är det en toppenstart på den nya veckan!

6 Comments:

Blogger Åsa said...

Åh, mums vad gott! Det skulle inte vara helt fel att börja veckan med en tårtbit :) Några schackrutor skulle inte heller sitta fel förstås. Har själv vistats i en stor hall med ca 250 barn och unga samt deras föräldrar under gårdagen. Tror jag ska smaska på något gott ikväll bara därför ;)

3:57 PM  
Blogger lumumma said...

Japp, precis sådär ska en riktig tårta se ut (och smaka). Vaniljkräm, frukt och grädde, kan inte bli bättre.

9:39 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: schackrutor är ju även din specialitet, kommer ihåg att vi gjorde såddana exakt samma dag i våras. En annan Åsa, berättade då att de kakorna var förknippade med julen för henne - så de passar väl även nu! Låter som om du haft en intensiv helg.

lumumma: visst är det så en tårta ska vara. Sen går det att variera frukter och bär eller kanske hyvla choklad över. Men tårtan ska vara enkel. Den här är dessutom bakad med dinkelsikt, vilket jag gillar. Köpetårtor kan vara hur raffinerade som helst, men jag föredrar ändå en hemmagjord frukttårta!

8:48 AM  
Blogger Sara said...

Jag håller med lumumma: Det där är en riktigt tårta! Mums!
Och så saft med sugrör till, eller?

4:13 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

sara: visst är det. Absolut - saft med sugrör är helt rätt!

7:24 PM  
Blogger Emma said...

Oj, vad gott det såg ut! Konserverade mandariner och vindruvor hör verkligen till tårtorna från när jag var liten. Vet inte riktigt varför jag slutat med det?!

7:22 PM  

Post a Comment

<< Home