Thursday, November 15, 2007

Pepparkaksprovning


ginger bread
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Snön som yrde runt i veckan var en tydlig påminnelse om att det snart är advent. En annan händelse med adventskänsla var gårdagens Pepparkaksprovning hos Kinna. Redan utanför dörren kändes doften av glögg, pepparkakor och jul. Och att komma in från kylan och mötas av ljus, värme, kryddor, massor av gäster och inte minst Kinna själv var verkligen trevligt. Hon hade dukat upp med flera olika sorters pepparkakor från sin härliga bakbok I mormors berså. Tänk att det finns så många olika sätt att baka på! På bilden syns Pepparnötter med smak av kardemumma, till höger skymtar Lunchpepparkakor som gärna kan ätas med smör och ost. Där fanns även mjuk Smörgåspepparkaka, mjuka pepparkakor med olika kryddor och smak, Cedropepparkakor med ingefära och cedro och förstås flera varianter på den vanligaste lite knapriga pepparkakan. Mina favoriter var en mjuk pepparkaka utan ägg som serverades med grädde och de små raringarna längst fram på bilden. Men jag ska väl ärligt säga att jag inte smakade alla sorterna, det var faktiskt för många att hinna med på en och samma kväll. Men ett tips inför stundande bak är att det finns många många sorters pepparkakor att upptäcka!

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Härligt, jag har redan ätit lussekatter :)

12:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Så härligt det låter. Jag tror att det jag tycker bäst om med advetn och jul är alla dofter.

9:23 AM  
Blogger Jeanette Nord said...

Wow vilken fantastisk blogg. Hur har jag kunnat missa dig! Underbara bilder som får det att vattnas i munnen. Mmm pepparkakor. Och allt annat gott! Hit kommer jag tillbaks!

7:40 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: har du? Kinnas pepparkaksprovning var starten för mig när det gäller sådant som har med advent och jul att göra. Så nu är det din julblogg som gäller!

kersti: håller med, julens dofter är härliga. Men det är lite för tidigt ännu väl......eller inte.

jeanette: Välkommen hit och välkommen tillbaka! Tack för dina snälla ord. Nu blir jag nyfiken på vad du har för blogg, får ta och titta in hos dig.

8:17 PM  
Blogger Tankevågor said...

Pepparkakor med kardemumma låter gott. Nu får jag sån där akut längtan till de där dofterna osm har med julen att göra. :-)

9:26 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: de dofterna är verkligen härliga, så nu är det bara att frossa i dem!

9:34 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Pepparnötter??!!! Det var längsedan jag smakade på sådana...

8:47 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Vilken fin bild du tagit. Jag blev verkligen glad över att du kom. stor kram K

8:12 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

dubbelörnen: jo jo, har man tur och bor nära Kinna kan man få smaka sådana! Nej, nu retas jag lite - du har så mycket annat värdefullt i din närhet där du bor idag. Du får baka Pepparnötter!

Kinna: Tack! Nöjet var verkligen på min sida! Stort tack till dig för en trevlig kväll. Kram från mig.

10:03 AM  

Post a Comment

<< Home