Thursday, November 22, 2007

Morötter & choklad på matmässan


chocolate
Originally uploaded by nässelblom & choklad
För ett par veckor sedan gick matmässan Det goda köket av stapeln. Jag var förstås där men har inte hunnit skriva något om den, så här kommer till sist min rapport. Är man matintresserad är det alltid kul att se vad som presenteras. Dock kan jag hålla med Lotta, som jag träffade där, om att det i år var väldigt många vinimportörer som tagit plats i den stora utställningshallen. Samtidigt verkar intresset för att vidga vinkunskaperna vara stort. Själv blev jag speciellt väl mottagen hos Torres (där jag även har känningar) och fick ta del av deras sortiment som innehåller viner från betydligt fler länder än Spanien. Men min huvudinriktning var ändå maten. Jag lyssnade på kocken Rune Kalf-Hansen, vars inställning till mat tilltalar mig. Bra, ekologiska råvaror och enkel tillagning. Av honom fick jag lära mig att koka morötter! Några utställare jag tittade extra på var Zebeda som säljer kvalitetschoklad. Därifrån kommer den spanska chokladen på fotot som ska användas till drickchoklad. Den ena med smak av vanilj, den andra med smak av kanel. En ruta i en kopp, sedan häller man varm mjölk över och chokladen är klar. Betydligt lyxigare än ögonkakao, både vad det gäller pris och känsla! Hos Gröna Teimporten fanns underbara teer av olika slag, bland annat blommande teer. De handknutna tebollarna, som slår ut som blommor i tekannan eller koppen under bryggningen, är en fin present. I övrigt fanns goda ostar, bland annat från Gotland, bröd, sylter, marmelader och härliga olivoljor. Tyvärr var min tid begränsad till en halvdag, vilket var lite för kort. Jag hade gärna nosat runt bland alla godsaker några timmar till!

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Säljs massa kokböcker, tv:n är full av matprogram, men barnen äter sämre och sämre...

7:12 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: det är något jag också undrar över - hur går det ihop egentligen?

8:10 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, en matmässa :) Vad kul. Hrm, det där med vinet var något jag missade på Interfood :( Men visst är Rune Kalf-Hansen bra! Så inspirerande att lyssna till och man vill bara hem och sätta igång att laga mat för fulla muggar :) Låter som en mycket angenäm, om än för kort dag där. Och den där chokladen passar ju utmärkt nu i det allt ruggigare höstvädret!

2:21 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: matmässor är riktigt kul. Rune Kalf Hansen har verkligen en vettig och egentligen väldigt okomplicerad inställning till mat och matlagning. Det är rätt märkligt att det idag nästan är unikt att göra det enkla. Japp, nu blir det perfekt med choklad.

7:27 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Vilken härlig dag!
Jag skulle gäna vilja prova chockladen som man häller varm mjölk över, undra om den finns här.
Nu blev jag sugen pâ en kopp varm choklad, men grädde pâ.

3:23 PM  

Post a Comment

<< Home