Tuesday, November 20, 2007

Gyllengula kikärtsblinier


blinis
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Kikärter eller garbanzobönor som de ibland kallas, har en nötigare smak än andra baljväxter. Eftersom jag gillar den smaken, tycker jag att kikärtor passar bra till många olika rätter. Som alla baljväxter innehåller de protein, fibrer, vitaminer och mineraler. De stödjer kroppens näringsupptag och även nerver, muskulatur, enzymer och hormoner. Det vanligaste är att jag gör olika typer av röror eller grytor, till exempel Banan- & kikärtsgryta. Men när jag hittar kikärtsmjöl gör jag ibland blinier. Kikärtsmjölet ger blinierna en torr och väldigt speciell smak, men gillar du kikärtor tror jag att du kommer att tycka om dem. Servera som förrätt eller som egen rätt med en rejäl sallad.

KIKÄRTSBLINIER
1 finhackad gul lök
5 dl kikärtsmjöl
3 1/2 dl vatten
örtsalt
ev lite chili, finhackad
koriander, jag använder torkad
(lite pressad citron)
olivolja att steka i

Fräs den finhackade löken varsamt tills den är genomskinlig. Blanda mjöl, vatten, den frästa löken, örtsalt, lite koriander om du gillar den smaken samt finhackad chili efter önskemål. Du kan även blanda i lite pressad citron, det friskar upp kikärtssmaken. Rör ihop smeten. Värm olja i en stekpanna och stek blinierna, ungefär som plättar, tills de är gyllengula på båda sidorna. Servera med gräddfil och tomatpesto eller stenbitsrom/algrom.

9 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Hej igen,
Jag är inne och tittar på dina härliga recept varje dag.
Hedvig

11:18 AM  
Blogger Tina said...

det är roligt att titta in här, för du har alltid recept som är helt nya för mig. tack för det!

5:30 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: vad roligt att du tittar in, fortsätt gärna med det!

tina: tack, det är kul om du blir inspirerad att pröva något av dem eller kanske får idéer till något liknande.

9:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Här hemma är det bara jag som tycker om kikärtor. Var hittar du kikärtsmjöl? Skulle gärna prova blinierna.

11:50 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: jag brukar handla ekologiskt kikärtsmjöl på "Örtagubben" på Odengatan eller på Vi nära Fridhemsplan. Tyvärr rätt dyrt i jämförelse med vanligt mjöl, ca 35-40 kronor för 500 gram. Vissa affärer med mellanösternorienterat sortiment brukar också ha kikärtsmjöl, fast då är det inte ekologiskt odlat (men det är kanske inte nödvändigt). Priset brukar också vara lägre där. Så du vågar dig på att göra dem, även om ingen annan gillar kikärtor? Mina barn är tyvärr inte så förtjusta i blinierna (en tycker att de är ok), de vill hellre äta plättar eller rårakor.

10:17 AM  
Blogger Cattis said...

mm det där lät gott!

8:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ja jag vågar göra dem fast bara jag gillla kikärtor. Jag tror att kanske en eller två av tre skulle smaka. En skulle kanske till och med gilla dem.

9:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ser så himla gott ut. Blir så himla hungrig!
Pojken

3:24 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

cattis: vad bra att du tycker det!

kersti: det är bra, naturligtvis ska man testa. Två av tre skulle vara riktigt bra utfall...

pojken: om du har tur kanske du kan få smaka dem någon gång.

8:15 PM  

Post a Comment

<< Home