Thursday, December 06, 2007

Wokad rödkål



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Vindarna blåser milt, men i fönstren lyser adventsstjärnor, slingor och ljus. Även om vädret inte är så vinterlikt, närmar sig julen. Kanske dags att börja tänka på decembermat. Jag utlovade ett recept på wokad rödkål med smak av russin, honung och balsamvinäger. Det passar bra på julen, men rödkål kan vara väldigt gott och borde vara självklar på matbordet hela vintersäsongen. Ursprungspreceptet kommer från Coop.

WOKAD VARM RÖDKÅL
1 liter strimlad rödkål
olja
salt, svartpeppar
3 msk russin
2 msk honung
3 msk balsamvinäger
valnötter

Strimla rödkålen med kniv eller osthyvel. Fräs den i oljan. Krydda och blanda ner russin och honung. Häll över balsamvinäger och låt småkoka i 5 minuter under lock. Strö över valnötter och servera salladen varm.

11 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Tack för receptet. Det skall jag prova
Hedvig

3:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Både gott och vackert är det rödkål. Jag har börjat försöka att använda mer av säsongens rotfrukter och grönsaker än att slentrianmässigt äta sallad och tomater året om. Bättre för både miljö och hälsa att äta sådant som det är säsong för här, istället för importerade från annanstans, inbillar jag mig i alla fall.

10:00 PM  
Blogger lumumma said...

Ingen rödkål = ingen jul :)

8:21 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: Varsågod, vad kul att du vill prova det!

kersti: visst är det så. I min affär kostade en gurka 40 kronor förra veckan! Det är det verkligen inte värt, min ena dotter mumsar i sig en gurka på fem minuter. Det är bättre för miljön och den egna plånboken att försöka titta efter säsongens varor, men det är inte alltid heller lätt. Rödkål t ex finns mest före jul.

lumumma: Enkel matematik! I morgon infaller mitt första julfirande med släkt som sedan reser bort. Då får vi se vad det blir.

9:07 AM  
Blogger Katrin said...

Det kan ju vara värt ett försök, har aldrig ätit rödkål... Den är vacker att se på och det är ju en bra början:-)
/Katrin

9:59 AM  
Blogger Åsa said...

Det borde finnas fler dagar i veckan så man hinner laga allt gott som finns!!! Här sitter jag och äter och ändå vattnas det i munnen och jag vill genast woka rödkålen :)

2:45 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

familjen edvall/katrin: rödkål är lite speciellt. Jag gillar det särskilt i wokad form, men det finns många andra sätt att laga till den på. Jag tycker absolut att du ska testa!

åsa: håller med. Hur ska man kunna blogga egna rätter och hinna testa andras mat? Fler dagar behövs!

12:58 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

tjing kära vän. Har du sett att du är med i Allt om mat i decembernumret? Grattis!!

9:43 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Kinna: Tack och tjing på dig själv! Nej, det har jag inte sett. Nu blir jag nyfiken och vill genast veta mer.

3:13 PM  
Blogger Tankevågor said...

Rödkål är både vackert och gott. Tack för det här receptet det ska jag prova. :-)

10:55 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: gör det, jag gillar det och hoppas att du också gör det!

8:45 PM  

Post a Comment

<< Home