Tuesday, December 18, 2007

Valnötspaté


walnuts
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Jag utlovade lite julmat, så nu får jag verkligen sätta fart på bloggandet. Den här valnötspatén brukar min pappa göra till julbordet speciellt med tanke på oss som inte äter kött. Det gäller förstås att man tål nötter, men gör man det finns mycket bra i valnöten, bland annat B-vitaminer, E-vitaminer, kalcium och magnesium. Valnötterna ger energi, hjälper oss att hantera stress och gynnar hjärnans arbete. Så egentligen skulle jag behöva äta den här patén mest hela tiden före jul! Patén är lite mer krävande att göra än vad recepten hos mig vanligen brukar vara. Men jag kan säga att den brukar vara populär även bland allätare.

PAPPAS VALNÖTSPATÉ
Färs:
250 g valnötter, malda
100 g dagsgammalt bröd, rivet
1 stor gul lök, finhackad
smör att fräsa löken i
1 vitlöksklyfta, pressad
2 ägg
1 1/2 dl mjölk
rivet skal från 1/2 citron, helst ekologisk
timjan
salt och peppar

Fyllning:
1 stor gul lök, finhackad
smör
3 röda paprikor, finhackade
3 dl riven ost, t ex emmentaler
1 ägg
salt och peppar

Färs:
- Blanda nötterna och brödet i en matberedare till lite grov
konsistens. Blandningen ska hålla ihop men inte bli såsig.
- Fräs löken på svag värme tills den blir mjuk. Tillsätt vitlöken och nötblandningen.
- Vispa äggen med mjölk, citronskal och timjan. Smaka av med salt och peppar och blanda alla ingredienserna.

Fyllning:
- Fräs löken och paprikorna mjuka. Kör i matberedaren.
- Blanda med osten och ägget. Salta och peppra.

Klä en 1 1/2-liters avlång form med aluminiumfolie. Häll hälften av nötfärsen i formen och sedan ett lager med all fyllning. Avsluta med andra hälften av nötfärsen. Den färdiga patén får en röd rand i mitten. Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 40 minuter eller tills patén är fast i konsistensen. Servera i skivor med cumberlandsås till.

4 Comments:

Blogger Åsa said...

Hej vännen! Sitter också uppe och "tar igen" lite förlorad bloggtid ;)

Jag som varken ska iväg, får besök eller ska handla julklappar har ändå fullt upp! Jag bakar, donar och står i och nu fick jag visst skriva till valnötter och lite andra ingredienser på inköpslistan :) Den verkar ju hur god som helst! Undra om det passar med lite smarrig rödkål till?

Vad trevlig fö med någon som fixar särskild mat för er som inte äter kött!

10:57 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sen kväll är just nu enda tiden att hinna med lite bloggande. Jag har jobb som ska göras före jul och förstås en del hemmafix (fast ärligt talat gör jag inte mycket på den fronten).
Min pappa är jättegullig, han anstränger sig verkligen för att göra goda vegetariska alternativ. Han har börjat experimentera i köket på äldre dagar. Min mamma är helt traditionell när det gäller matlagning. Valnötspatén är rätt mäktig, så om du gör den kommer den räcka länge!

9:10 AM  
Blogger Åsa said...

Tack för i år Eva! Hoppas julen varit bra och du får ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Valde detta inlägg för jag ville bara tala om att patén blev supergod! Kanske inte den snyggaste i sitt slag men smakade riktigt gott. Och det tog ju en stund men det var det verkligen värt. Och den håller bra och räcker länge :)

Kramar
/åsa

11:39 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: vad kul att du skriver och berättar hur det gick! Den tar lite tid att göra, det håller jag med om. Men fördelen är att den går att förbereda i tid och att den håller länge. Min jul har varit väldigt lugn och skön, faktiskt lite väl slö. Men vädret har inte direkt uppmuntrat till uteaktiviteter. Och kanske behöver man bara gå i idé ett par veckor den mörkaste tiden på året. God fortsättning på det nya året!

10:11 AM  

Post a Comment

<< Home