Saturday, December 22, 2007

GOD JUL!


kale pie
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Julbord för mig, brukar bara innehålla en del av de vanligaste rätterna från det traditionella bordet. Till stor del beror det förstås på att jag inte äter kött, men också på andra influenser i familjen. För några år sedan firade vi alltid julafton med knytkalas hemma hos mig. Mina föräldrar stod för de traditionella inslagen, riktigt hemlagat fast i måttlig mängd, min mans familj kom med godbitar från det italienska köket och vi själva lagade vegetariskt. Det blev en bra blandning av inte alltför tung julmat. Här är en av mina vegetariska rätter som brukar vara omtyckt. Hur du än firar din jul, så hoppas jag att den blir bra för just dig. Ibland är det ju faktiskt så att man inte ens vill fira julen särskilt mycket. Min inställning till julen är rätt kluven. Jag tycker om att vara med min familj, men det stora överflödet känns inte vettigt - men det ska jag inte gå in på nu. Nu får det räcka för idag, så jag säger bara GOD JUL till er alla!

GRÖNKÅLSPAJ
Pajdeg:
2 ½ dl dinkelmjöl siktat (eller vetemjöl)
50 g smör
1 dl kesella
+ ca 1/3 sats extra pajdeg om du vill göra degstjärnor ovanpå pajen.

Fyllning:
500 g hackade fryst grönkål (färsk går förstås också bra)
1 röd lök
2 ägg
1 ½ - 2 dl vispgrädde
ca 2 dl finriven ost, grevé eller emmentahler
salt, svartpeppar och timjan

Hacka samman pajdegen och låt den vila i kylen ca 30 minuter. Har du extradeg till dekorationer, lägger du den åt sidan. Tryck sedan ut själva pajdegen tunt i en pajform. Nagga med en gaffel och låt stå en stund innan du ställer in den i ugnen. Förgrädda i ugn vid 200°, 10 minuter.
Smält ner grönkålen i en kastrull. Pressa ut ev vatten och krydda. Finhacka löken och fräs den mjuk i lite smör. Vispa samman lök, avrunnen grönkål, ägg, grädde och ost. Smaka av och krydda. Bred ut fyllningen i pajformen.
Vill du göra ett mönstrat lock på pajen? Kavla ut extradegen tunt och ta ut former, t ex stjärnor, med pepparkaksformar. Lägg ut stjärnorna ovanpå pajen i ett snyggt mönster. Grädda i 200° mitt i ugnen, ca 25-30 minuter. Gott som vegetariskt inslag på julbordet eller som egen rätt med en fräsch sallad och eventuellt tunna skivor kalkon till (om du äter kött). Smaklig måltid!

20 Comments:

Blogger Frida said...

Det låter som en god paj. VERKLIGEN kul med stjärnor som mönster! Nu måste jag ju också göra en paj till julbordet för det där gillade jag verkligen!!

11:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Den ska jag absolut prova. Vi går mer i det traditionellas tecken här men inför lite nyheter också. En jul i lugn och ro ska vi ha. Alla i min familj vill inte fira (min äldst nästan 18 år har i tre år i rad avsagt sig julklappar) så det blir en balansgång för att alla ska ha det bra. En riktigt God Jul önskar jag dig.

1:10 PM  
Blogger Orchidea said...

Vad gott med gronkal... jag gillar det i soppa.
God Jul fran Italien!
Ciao.

6:04 PM  
Blogger Ann-Louise said...

Kul med en till som gillar grönkålspaj på julbordet! Här hittar du mitt recept som även har en botten gjord på rostade valnötter. :)

11:16 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

fru b: vad kul att du gillar idén. Pajen är ett trevligt inslag på julbordet, men den går bra en annan dag också! Ha en trevlig jul!

kersti: Det där med balansgång är en konst. Mina barn är fortfarande i den åldern då julen är det bästa på hela året. Härligt, men det ställer också vissa krav. Då önskar jag dig en riktigt skön jul i lugn och ro!

orchidea: Ciao, Orchidea! Stai in Italia per un natale con i tuoi? Buon natale e felice capo d'anno!

ann-lou: Spännande med valnötter, det borde passa alldeles utmärkt. Då ska jag titta på ditt recept. God Jul!

11:31 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Önskar en fridfull julhelg.

1:51 AM  
Blogger Tankevågor said...

Tack för tipset om paj! Tänk att jag inte tänkt på det. Jättebra med tips på recept på Grönkål. :-)

Önskar dig en riktigt God Jul!
Kram från
Lisbeth

9:50 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: Tack! Det hoppas jag att även du får. God Jul!

londongirl: Vad kul att du gillar det! Ha en jättebra jul du också! Och en julkram får du tillbaka från mig. /Eva

10:14 PM  
Blogger Åsa said...

God jul, Eva! Hoppas den blir så bra som du önskar :) Fylld med god mat och gott sällskap.

Kramar till dig!
/Åsa

10:17 AM  
Blogger Tina said...

God Jul Eva!

11:26 AM  
Blogger Brazilian Linda said...

God Jul och Gott Nytt år! Hoppas ni hade ett bra år och att nästa blir ännu bättre! :)

8:37 PM  
Blogger Emma said...

Låter som en god paj! Gillar att botten är gjord på dinkelmjöl jag har lite svårt för paj på bara vetemjöl, kommer nog att testa.

God jul!

1:01 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Då skulle du nog uppskatta de finska jullådorna :)

7:48 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: Riktigt mycket god jul till dig Åsa! Kram, kram.

tina: det var länge sedan, kul att du tittar in. God Jul Tina!

brazilianlinda: Tack detsamma! Mitt år har varit riktigt bra, men ett nytt år bär alltid med sig mycket förhoppningar och någon slags pånyttfödelse.

emma: det är bra med dinkelmjöl, det går även att ta grövre sort om man vill. Har jag vetemjöl brukar jag annars blanda i lite grahamsmjöl. God Jul!

hannele: finska lådor är spännande och innehåller ju i regel rikligt med rotfrukter. Tina här ovanför brukar bjuda på en del smakbitar från det finska köket.

9:37 PM  
Blogger Sara said...

Jag håller helt med dig om att det här juliga överflödet inte är riktigt vettigt. Lite osunt på något sätt att äta dessa mängder av mat för att sedan avge nyårslöften om dieter och detox.
Jul med måtta är bättre, och jag är definitivt en förespråkare för nya traditioner.
Vad har du för tips till nyår, förresten? ;)

4:28 AM  
Blogger pudelflicka said...

Ser fram i mot nya härliga recept i året som kommer !
God fortsättning önskar Hedvig

8:01 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

sara: ja, det blir ju rätt märkligt att veckan efter avlägga den typen av löften. Fast behovet kanske uppstår efter frossandet. Jul med måtta brukar ändå bli en hel del, dvs absolut tillräckligt. Min egen nyårsmeny kommer nog att bli toast med gratinerad getost, hummer och en härlig sallad. Till efterrätt önskas det glassbomb. Får se om jag hinner skriva något inlägg. Annars önskar jag dig Gott nytt år, redan nu!

pudelflickan: vad roligt att du gör det. Jag har bara lite bloggpaus under helgerna. God fortsättning själv och gott nytt år!

11:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Gott (i dubbel bemärkelse) nytt år till dig! :)

6:56 PM  
Blogger Viktoria said...

God fortsättning!

Vi hade också grönkålspaj på julbordet. Mamma hade gjort en med valnötter och mögelost, den blev mycket god.

6:44 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Viktoria: valnötter passar nog väldigt bra ihop med grönkålen. Något för mig att testa!

12:55 AM  

Post a Comment

<< Home