Thursday, December 20, 2007

Julgodis



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Årets sista Lördagsgodis hos Brazilian Linda har julgodis som tema. Väldigt passande eftersom jag naturligtvis vill bjuda er på lite julchoklad. Det här är enkelt att göra och oemotståndligt gott. Vit choklad, ljus och mörk choklad - vilken är din favorit? Min är den mörka. Här har den hamnat längst bort i bilden, men jag kan berätta att den är fylld med valnötter och jättegod. Å andra sidan har en dotter den vita med mandlar som sin favorit och övriga två familjemedlemmar gillar ljus choklad med cashewnötter bäst. Så förutsatt att du gillar och tål nötter och choklad kommer du säkert att hitta en favorit! Titta också in hos Linda på lördag för mer godis.

NÖTCHOKLAD
100 g vit choklad
100 g ljus choklad
100 g mörk choklad

drygt 2 dl skållade mandlar
drygt 2 dl cashewnötter
drygt 2 dl valnötter

Skålla mandlarna och ta bort skalen. Lägg dem på ett papper så att de torkar.
Smält varsamt de olika chokladsorterna var för sig i olika bunkar eller i olika omgångar över vattenbad. När chokladen smält tar du bort bunken från plattan och rör ner de mandlar eller nötter du vill ha i just den chokladsmeten. På bilden är det mandlar till vit choklad, cashewnötter till ljus choklad och valnötter till mörk choklad. Bred sedan ut massan på ett bakplåtspapper och ställ in i kylen för att stelna. Bryt eller skär sedan i lagom stora bitar. Klart att mumsa!

10 Comments:

Blogger lumumma said...

En härlig jul till dig! Kram från mej. PS. Mörk choklad är godast. :)

11:41 PM  
Blogger Hasse Wester said...

Så mycket godis på din blogg...det vattnas i munnen. Önskar dig en Godis Jul!

3:54 PM  
Blogger Cattis said...

mm...enkelt och låter mycket gott alla tre sorter. fresterska!

Ha en riktigt god jul!

4:44 PM  
Blogger Tankevågor said...

Jag föredrar den mörka chokladen. Tycker att den vita oftast är för söt. Men den kan vara fin att dekorera med.

Upptäckte din valnötspaté här nedan och blev jätteglad. Ska försöka fixa den till julbordet då jag har en i min familj som bara äter vegetariskt.

Låter så god och valnötter gillar vi alla så det blir bra. :-)

8:42 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lumumma: Det tycker jag också! Men det ser fint ut att lägga upp olika nyanser av chokladen. Och smaken är ju som alltid olika. Julkram till dig!

slottsträdgårdsmästaren: Välkommen, vad kul om du gillar det jag bjuder på. Godis Jul till dig också. Nu är jag nyfiken på din blogg, får titta in till dig.

cattis: Men det är väl ok med lite extra frestelser inför jul. De här är inte heller alltför onyttiga. Mörk choklad med valnötter är faktiskt nästan nästan nyttigt! Hoppas att du också får en riktigt god jul!

londongirl: Jag tycker också att den vita är för söt, men det finns andra som verkligen gillar den. Därför gör jag olika sorter. Vad kul att du blev intresserad av valnötspatén. Den är lite trixig som jag skrev, men den kan gärna stå i kylen och "sätta sig" ett tag, så den går att göra redan nu och är då bara att ta fram på julafton. Lycka till och god jul!

11:15 AM  
Blogger Åsa said...

Oj vad gott! Jag brukar alltid göra en massa julgodis men i år verkar allt gå åt pipsvängen. Kolan stelnade aldrig ordentligt och tryffeln skar sig. Inget vill sig riktigt så det blir till att äta färdig choklad istället :)

1:25 PM  
Blogger pudelflicka said...

Önskar dig en god fortsättning och ser fram i mot många härliga recept i året som kommer !
Hedvig

10:09 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

Det skall jag prova.
God Jul och kram

10:58 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: vad trist. Men man måste våga testa lite nya varianter. Det här kan dock inte misslyckas. Å andra sidan är färdig choklad också god. Lycka till med godisbiten!

pudelflickan: tack det samma! Förhoppningsvis ska det bli en och annan godsak även efter julen.

lillie d'amour:Enkelt och smarrigt! God jul och kram till dig också!

9:45 PM  
Blogger pudelflicka said...

Gott Nytt År önskar Hedvig och tack för alla fina bilder och recept !
Kram

10:51 AM  

Post a Comment

<< Home