Monday, January 21, 2008

Nyttiga bönor på tallriken



Ljusare tider, tulpaner och nystart... Då är det väl också hög tid för nyttigheter på tallriken. Efter julen är många motiverade att äta sundare och att göra olika renings- och detoxkurer. Jag tror mest på att äta mycket grönsaker, frukt och fibrer som bas i sin normala kost. När man inte äter kött är ofta det kluriga att hitta variation på sitt proteinintag. Något jag ofta gör är olika hoummusliknande röror. Den här gången använde jag borlottibönor som har mild smak och krämig konsistens. Mängden bönor räcker till en "löksoppsstor" skål med färdig röra. Blir det över kan du spara den i några dagar. Vill du ha en mindre mängd, tar du förstås mindre med bönor.

BÖNRÖRA
2 brk borlottibönor à 400 gram eller blötlagda och kokta bönor
olivolja
pressad citron, ca 1/2
1 pressad vitlöksklyfta
örtsalt
malen koriander

Skölj burkbönorna ordentligt i kallt vatten eller använd motsvarande mängd egenkokta bönor. Kör dem till mos i matberedaren tillsammans med pressad vitlök, citronsaft, örtsalt och malen koriander. Blanda ner, lite i taget, av olivoljan och mixa tills du får en bra konsistens. Vill du inte ha för skarp smak av olivoljan,tar du mindre av den och värmer i stället lite vatten som du rör ner. Jag vet inte varför, men jag tycker att konsistensen blir bättre när jag tar uppvärmt vatten i stället för kallt - kan vara en fix idé. Smaka av och tillsätt eventuellt mer kryddor eller citron. Servera till sallad som lättare rätt, komplettera med ugnsstekt klyftpotatis om du vill göra en mer komplett middag.

11 Comments:

Blogger Åsa said...

Haha! Jorå, den magiska purjolökssoppan (och inget kaffe på snart två veckor) var (och är) en "detoxkur" ;) Men såklart, som vegetarian består kosten fö i stort sett bara av frukt, grönt och mycket linfrön i frukostmüslin ;)

Bönröra är supergott att ha på smörgåsen, både som lunch eller kvällsmat. Funkar med kidneybönor också. Så gott med koriander i!

12:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Åh.. Det här är den enda formen jag klarar av att äta bönor på. Jättegott! Jag blir alltid så inspirerad av dina recept. Tack!

10:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det är spännande med bönor. Finns så många olika och man kan göra många goda röror även om man inte är vegeterian.

7:05 PM  
Blogger Tina said...

åh, bönröror är gott! jag är sugen på falafel, du har möjligen inte skrivit om något alldeles särskilt bra recept på falafel?:)

11:33 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: Vilken kur du håller på med! Bara du inte tynar bort om du lever på magisk soppa för länge. Ja, det är verkligen ett bra pålägg, passar faktiskt till det mesta!

marie: Tack, vad kul om recepten kan inspirera! Bönorna blir verkligen annorlunda och goda på det här sättet.

kersti: Absolut! Även om man äter kött ger ju bönor och annat vegetariskt större variation och fler möjligheter. Dessutom är det gott!

tina: visst är det! Nej, jag har inte gjort något inlägg om falaflar. Det är en bra idè! Nu blir jag också sugen på sådana, det var länge sedan jag åt falaflar.

9:52 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mums, hoummus är så gott. Inte minst på macka. Du - strunta i den där fåniga länkresan, lova det! Den funkar inte ens! ;)

1:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lumumma: det var väl inget fånigt med den. Jag tycker att det var en kul idé att upptäcka nya bloggar. För dig blev ju resultatet riktigt lyckat. Men jag kom till en veganblogg som gick lite för långt....

9:05 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, nu förstår jag! Men nej - såklart lever jag inte på "vatten"!
Men tack, snälla du!!! Nu blir jag alldeles rörd för din omtanke.
Det är meningen att man ska dricka den under t ex en lördag och fram till em på söndag då man äter lite lätt. Till och med en bit kyckling eller fisk om man nu äter kött. Jag klarade inte ens 24 timmar! Fast då räckte den lite längre :) Och det är faktisk gott att ta en kopp på morgonen sådär i lugn och ro innan dagen liksom tar fart ordentligt. Kaffet däremot har jag snart inte druckit (hoppas på att sova bättre framöver) på 2 v!

Det finns på tok för mycket gott att äta så det är absolut ingen risk att jag ska tyna bort! :)

Kramar på dig Eva, och tack igen!

10:48 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

egentligen har jag inget emot bönor, men äter dem sällan hemma..

9:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

Åhh jag älskar bönor! Så mycket att jag alltid brukar äta för mycket, och få ont i magen. Har du något tips hur jag slipper magonten utan att dra ner på bönorna, eller är jag tvungen att minska mängden?

2:58 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: det går att göra mycket gott av bönor. Men du har säkert en massa annat trevligt på din meny.

emma: vad synd när du dessutom gillar bönor. Kokar man bönorna själv kan man blötlägga bönorna över natten och när man sedan kokat upp vattnet, häller man av det och tar nytt vatten. Sedan kan man försöka sila av skummet som bildas när de kokar. Det kan göra bönorna något mer lättsmälta. Sen kan det vara olika på olika bönsorter. Har du märkt någon skillnad? Linser är förstås mest lättsmälta. Annars får du väl tyvärr äta lite mindre av dem...

12:01 AM  

Post a Comment

<< Home