Tuesday, January 08, 2008

Bjud på löksoppa


onion soup
Originally uploaded by nässelblom & choklad
Första skol- och arbetsdagen på det nya året. Det är ovant att skynda iväg på morgonen och att anpassa sig till det tidsstyrda livet. Men det är härligt att fått njuta av ett par veckors paus, just den mörkaste tiden. Ännu lyser julgranarnas och adventsljusstakarnas ljus upp min morgonväg, men nu dröjer det inte länge förrän dagsljuset börjar återvända. Just en sådan dag som idag, mörk och regnig, passar det dock utmärkt att äta soppa. Så efter glassbomben, vill jag påminna om löksoppa, en annan retrorätt som passar både vädret och januaris skrala kassa. Bjud hem någon på gratinerad löksopppa, ett gott bröd och kanske ett glas vin och mys i ljusens sken. Receptet hittar du här.

8 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Tack för receptet på löksoppan !
Kram Hedvig

10:08 AM  
Blogger Åsa said...

Åh, den ska nog smaka fint till mitt nybakade bröd :)

5:00 PM  
Anonymous Anonymous said...

Åh soppa är ju aldrig fel, och inte när det är såhär kallt. Måste provas!

5:15 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: varsågod, Hedvig. Kanske något att mysa med i ditt vackra växthus. Eller är det för kallt att vara där nu? Kram till dig.

åsa: mmm, har du bakat bröd? Det längtar jag efter att göra, så det blir nog vilken dag som helst. Får kika in hos dig och se om jag hittar ditt bröd.

emma: nej, soppa är faktiskt väldigt gott - särskilt när det är ruggigt ute. Det är också en enkel och billig rätt som man faktiskt kan bjuda hem gäster på. Med en kaka eller fruktsallad efter blir det perfekt!

8:46 AM  
Blogger Dubbelörn said...

Nä men löksoppa! Det var länge sedan jag åt detta, hundra år sedan känns det *skrattar*. Men receptet låter supergott. Kanske ska prova detta nån dag.

Kram

7:59 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

dubbelörnen: mina gäster önskade sig middag med löksoppa och cheesecake. Så då fick det bli så! Eneklt att bjuda hem någon på soppa och bröd, då kan det till och med fungera en vardagkväll. Gott och mysigt i vintertid. Kram till dig.

11:34 AM  
Blogger Orchidea said...

Vad gott med lösoppa...
Ciao.

3:57 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

orchidea: ja, det passar så bra den här ruggiga årstiden!

7:36 PM  

Post a Comment

<< Home