Tuesday, January 15, 2008

Tulpanens dag



Idag är det tulpanens dag. Den har tydligen haft en egen dag flera år, men nu är det bestämt att det är just den 15 januari som gäller. Syftet är förstås att vi ska handla fler tulpaner, men det är ändå ett starttecken för att vi är på väg mot ljusare tider. Lagom när julen är slut och granen utdansad, passar det att öppna upp för det nya. I vinter har det varit ovanligt milt och ovanligt mörkt, men i helgen kom solen fram. Så många ute på promenad har jag sällan sett. Vad härligt det var att gå ut och se blå himmel. För mig känns det som om det nya året börjar nu! Om ni saknar mattankar i mitt inlägg, får jag väl säga att det går att äta tulpanens kronblad. Men då ska de helst vara egenodlade, så att du vet att de inte är besprutade.

16 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Hej, Det är härligt med tulpaner ! Det känns så vårligt !
Har inte hunnit att fotografera en tulpan i dag då min dag har gått till att bada hundar och städa.
Kram Hedvig

2:57 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, vad härligt det låter med blå himmel! I lördags skymtade solen en kort stund mellan molnspringorna men det tog inte lång stund så var regnet ett faktum. Idag smattrar det fortfarande på fönsterbläcket.
Och bästa sättet att liva upp tillvaron är ju såklart med tulpaner!

3:17 PM  
Blogger Åsa said...

Hrm... fönsterbleck heter det ju såklart...

3:18 PM  
Blogger Linda & Christina said...

Hej! Vilken härligt inspirerande blogg! Och fantastiska foton!Läggs genast till bland favoriterna.

6:54 PM  
Blogger Cattis said...

Så vacker ros i inlägget nedanför och även tulpanen i dettar är ju ljuvlig. Vad har du fotat den på?

Angående att äta tulpanens blad kan jag berätta ett litet skojigt minne sisådär 20 år gammalt ;-)

Min dåvarande pojkvän hävdade att tulpanblad var mums och åt upp min mammas vissnande tulpaner, utan att kolla besprutningar och sådant...

Han mådde inte så bra sen;-)

Blommor som dekoration i maten är annars jättesnyggt!

kram/
Cattis

12:24 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: ja nu är det underbart med tulpaner. Men de har börjat sälja tulpanbuketter redan i december - då känner jag inte för att köpa dem. För mig är de förknippade med att ljuset och våren är på väg. Kan tro att det tar tid att sköta alla hundarna!

åsa: det var härligt! Tänk så mycket vädret ändå påverkar oss. Det var många ute och promenerade, så det var fler än jag som hade längtat efter ljuset.

linda n.w.: Välkommen och stort tack! Nu blir jag nyfiken på din blogg...

cattis: tack! Det var ju inte så bra det där med tulpanätandet. Åt han mycket? Tyvärr tror jag att de köpta besprutas en hel del, men kanske är det inte bra att äta för mycket. Annars är det vackert att kunna dekorera med blommor som ger härlig färg till maten.

9:33 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Åh, då får jag en anledning till att handla en bukett tulpisar!

10:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tulpaner är som godis. Förresten, du är första personen i min Länkresa! Se min sida för mer info! :)

8:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tulpaner är mums. Och så låter de så härligt krispigt när man tar i dem. Glad vår.

10:29 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

var dags glimtarn: det är härligt att ha lite tulpisar att titta på! Men du har förstås din hänförande utsikt...

josse: vad spännande. Ska försöka göra en sådan när jag får en lugn stund.

kersti: det krispiga ljudet är verkligen härligt och vårigt på något sätt! Eller är det vädret som får en att tänka på vår redan nu?

11:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

Blev inga tulpaner hos mig - kanske under helgen istället, vem vet?

5:57 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag missade helt tulpanenes dag (när infördes den?), får gå och köpa några i vår jätte bra blombutik idag istället!

9:04 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

Jag gillar verkligen en bukett tulipaner, det är vâr i deras blad.
Kram

5:41 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

mediabrus: du har hela våren på dig att glädjas åt tulpaner!

e said: den har funnits i många år, men dagen har skiftat. Nu är det tydligen den 15 januari som gäller. Jag har inte heller känt till det särskilt länge.

lillie d'amour: vad härligt det låter att "det är vår i deras blad"! Kan det vara något med krispigheten som kersti nämner. För mig är tulpaner verkligen vår!

7:19 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

trodde det var den 5 januari, när jag har namnsdag :)

5:59 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ja, det skulle verkligen passa bra. Men först ska ju julen dansas ut för att ge plats för blommorna!

12:46 PM  

Post a Comment

<< Home