Monday, January 28, 2008

Piggelinfrukost!



Dinkelplättar är en frukost som passar att göra när man har gott om tid. Något som däremot är fullt möjligt att göra en vanlig vardag är olika sorters fruktsallader. Röd grapefrukt och blond apelsin gör mig på gott humör. Det är en perfekt start som ger massor av vitaminer, antioxidanter och soliga färger. Strö över valnötter, smaksätt med mynta eller citronmeliss och fruktsalladen får en lyxig känsla. För att få en frukost man håller sig mätt på länge, behövs förstås en smörgås på något gott och matigt bröd, bra pålägg och någon grönsak. Kanske lite yoghurt, grönt te eller en kopp kaffe. Ha en riktigt bra dag!

12 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Det hördes härligt ut. Skall prova det !
Kram Hedvig

9:41 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: precis när jag sitter här vid datorn kommer din glada kommentar. Jag älskar röd grapefrukt, så för mig är det här något att längta efter. Kram till dig.

9:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mums. Något att vakna till verkligen.

10:01 PM  
Blogger görel said...

Gott för själen och magen för att inte tala om ögonen! Jag tror högst ovetenskapligt att även färgen på apelsiner är välgörande på vintern när vi får så lite ljus och färger annars.

11:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

Både plättarna och fruktsalladen ser underbara ut. Härligt.

1:58 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: så enkelt, ändå är det verkligen något att längta efter!

görel: vad kul att höra av dig igen! Vissa saker vet man bara utan vetenskapliga undersökningar, tror jag....färg och ljus är välgörande.

lumumma: ja, båda är smarriga frukostalternativ. Du brukar själv ha många goda frukosttips hos dig.

4:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

härligt, älskar riktiga frukostar

10:41 PM  
Blogger KrakelSpektakel said...

Hej. Vi kan väl ta en opretatiös fika. Säg till om du har tid så ska jag se om jag har någon!

6:55 PM  
Blogger Katrin said...

Har just "lärt mig" äta grape. Den röda har en fantastisk färg. Vi gör fruktsallad på kvällarna för att inte trilla dit och äta upp bullarna i frysen...

8:21 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hannele: visst är det härligt. Nästan bästa målet på hela dagen...

krakelspektakel: jag ska försöka. Jag vet inte var min tid har tagit vägen - eller jo, det vet jag ju. Jobb, blogg, min rara familj och en del annat också.

familjen edvall: just grapefrukt har en speciell bitter smak, vilket lär vara genetiskt om man gillar eller inte gillar. Men den röda är inte lika bitter och verkligen en superfrukt. Fruktsallad i stället för bullar låter som en god vana. Sen är det ju härligt att festa loss på bullar ibland!

9:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Som alltid är bilden så fin. jag som inte ens gillar grapefrukt vill nästan hugga in!

8:05 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

emma: tack, det var verkligen en komplimang! Åh, röd grapefrukt som är så god....Fast jag vet att det är en frukt med speciell smak som långt ifrån alla gillar.

9:53 AM  

Post a Comment

<< Home