Tuesday, February 12, 2008

Frasiga kikärtsbollar



Hustaken är frostiga och vita, en ovanlig syn den här vintern. Jag skulle önskat mig några snöiga veckor med pulkaåkning, snöänglar och snölek. Men nu är det nästan för sent. I helgen kändes det snarare som om våren var på gång. Fåglarna kvittrade för fullt och jag såg årets första snödroppar. I södra Sverige är vårtecknen säkert ännu fler. Hur ser det ut hos dig, är det vinter eller vår?
När det gäller mat är det dags för proteiner. Tina på trevliga bloggen Pickipicki frågade för en tid sedan om jag hade något bra recept på falafflar. Här är mitt recept på de nötiga kikärtsbollarna. Den runda formen är lite varierande på bilden, men det får väl räknas som en charmfaktor och ett bevis för att de är hemmagjorda. Ibland gör jag dem i stället som små platta biffar eftersom de då går snabbare att steka.

KIKÄRTSBOLLAR (glömmer att räkna hur många de blir, men jag gör den här mängden till 4 personer)
2 brk kikärtor à 400 g eller motsvarande mängd egenkokta
1 stort ägg
2-3 msk maizenamjöl
ca 1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta, pressad
citron, pressad
örtsalt
malen koriander och/eller hackad persilja
sesamfrön

Spola av kikärtorna ordentligt i vatten om du använder dem i burk. Låt de rinna av. Mixa kikärtorna i matberedaren till lagom konsistens. Jag tycker att det är gott om de fortfarande är lite tuggiga och inte för välmosade. Rör ner pressad vitlök, ägg, maizenamjöl och lite olivolja. Smaksätt med örtsalt, malen koriander, ev persilja och pressad citron. Känn efter att bollarna går att rulla. Tillsätt mer maizenamjöl om de är för lösa. Forma dem till bollar eller små biffar. Rulla eller vänd dem i sesamfrön. Stek/fritera i en blandning av smör och olja tills de får fin färg.

8 Comments:

Blogger Åsa said...

Gott gott! Vad bra att rulla dom i sesamfrö, då fastnar de säkert inte lika lätt om man mer steker dom än friterar.

Vet inte om det bara är tillfälligt men det blir fel med länken till den där Tina med trevliga pickipicki. "sidan kan inte hittas" typ. Jag hittade dock nu när jag googlade :)

10:57 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Sesamfrön är ju så goda också! Tack för att du är uppmärksam. Jag brukar kolla att länkarna fungerar, men hade lite för bråttom idag. Av någon anledning var det väldigt knöligt att få till länkningen. Men nu hamnar man rätt!

1:41 PM  
Blogger pudelflicka said...

Tack för receptet.
Tack också för trevliga kommentarer.
Ja Nina är otrolig duktig och bara 13 år. Det är imponerande tycker jag.
Kram från Hedvig

2:34 PM  
Blogger Sara said...

Påminn mig om att inte läsa din blogg när jag är hungrig... ;)

7:10 PM  
Blogger Tina said...

åh vad snällt, vilken lyx med recept på beställning, tack! :) dom här ser jag fram emot att prova i veckan! smart med sesamfrön, det är så gott!

8:00 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: Nina verkar jätteduktig, verkligen kul!

sara: ok, läs min blogg när du ätit frukost, lunch eller middag - men planera gärna att pröva något av recepten nästa dag!

tina: testa när du har tid. Jag gillar också sesamfrön och lägger gärna till dem lite här och var. Lycka till!

9:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hos oss i småland finns det bland annat vårlökar, blåsippor och snödroppar! Fåglarna kvittrar och vårkänslorna sprudlar. Älskar falafel, ska prova dit recept! Åt falafelbiffar senast idag(=

7:38 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Vad härligt med vårblommor och fågelkvitter! De första blommorna på säsongen är extra härliga att hitta. Falafel är verkligen gott, jag önskar att det gick snabbare att göra egna, då skulle jag äta sådana varje vecka. Ha det bra i våryran!

10:17 AM  

Post a Comment

<< Home