Wednesday, February 06, 2008

Blommande jasminte



De små knytena på föregående bild är handknutna kinesiska tebollar som slår ut som blommor när man häller hett vatten över dem. Jag köpte dem hos Gröna teimporten på matmässan i november.Den här sorten heter Purple Pagoda och ger ett grönt te med en aning jasminsmak. I mitten är det en globeamaranth-blomma, det vita är jasminblommor och det övriga är gröna teblad. En blomma räcker till ca en liter vatten. Allra vackrast blir det förstås i en genomskinlig kanna eller kopp. Teblommorna finns av olika sorter och vill man ge bort dem som present eller lyxa sig kan man välja dem som ligger i vackra presentaskar. Teet smakade väldigt gott, men framför allt är det fantastiskt att få se det lilla knytet vecklas ut till en vacker blomma!

15 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Jag dricker bara grön te så detta måste jag prova.
Så otroligt vackert !
Kram Hedvig

1:44 PM  
Blogger Anna-Eva said...

Åh så frälst jag blev. Måste genast ut och söka igenom stan efter detta underbara te!! Tack för tipset.

1:54 PM  
Blogger Mildamakter said...

Tänk, jag hade inte en aning om att te kan vara vackert ;o)

4:56 PM  
Blogger Tina said...

jag har aldrig sett något liknande! så vackert! vilken fin present att ge bort, eller att unna sig själv. vet du om de finns att köpa häromkring?

8:08 PM  
Blogger Unknown said...

Finns små boxar med många olika sorter i Kina...din bild var oerhört vacker tagen ..

12:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vad läckert. :) Man äter verkligen med ögonen också.

8:52 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: ja, det är vackert med en blomma i teet.

anna-eva: jag vet inte om det finns på så många ställen. Men det går att beställa från Gröna teimporten som jag länkat till.

mildamakter: Visst är det underbart!

tina: jag gillar dem verkligen. Även om de är lite dyrare än vanligt te, kan det vara något för speciella tillfällen. Hos Gröna teimporten, som jag länkat till, går de att beställa. Annars vet jag inte var man hittar dem.

fotavtryck i asien: Tack! Teavdelningarna i kinesiska butiker och varuhus är en upplevelse i sig. Vilka fantastiska teer som finns där. Och vackra burkar och lådor....

lumumma: ja, visst gör man. Färger och former höjer verkligen måltiden. Jag hade gärna handlat tebollar av alla de slag, men fick nöja mig med några i enklare förpackningar.

10:22 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

Jag har hört talas om blomman som slâr ut i thé koppen men jag vet inte vart.
Det lâter och ser fint ut.
Kram

9:19 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Detta dricker jag minst en gång i veckan tack vare min engelska väninna som tar med sig dessa jasminblommor titt som tätt till mig. Vackert och gott. Speciellt om man som jag njuter av te och kaffe hellre än vin : ) (och glas karaff måste man ju ha såklart!)

3:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag fick en sån en gång den var så vacker men jag tyckte tyvär inte att den smakade gott. Ska kanske ge det en andra chans (sånt är ju populärt nu för tiden) och prova någon annan smak.

8:21 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lillie d'amour: Ja, det är väldigt vackert tycker jag som älskar blommor och växter. En sådan här blomma räcker egentligen till en kanna te (ca en liter). Hoppas allt gått bra för dig. kram

var dags glimtarn: vilken lyx att få sådana blommor i present. Jag gillar både te och kaffe. Kaffe första halvan av dagen, senare får det bli te så att jag kan sova...

kersti: klart du ska låta teblomman gå till andra chansen! Skämt åt sido, det är säkert så att smaken är olika. Kanske blev teet för starkt? Jag tycker att teet smakade gott, men det finns många andra vanliga teer som också är goda. Så blomman är nog mest av allt en visuell upplevelse.

8:40 AM  
Blogger Sara said...

Ah, det där har jag ju faktiskt sett, som du säger i genomskinliga kannor, men jag lyckades inte gissa på förra bilden...

7:09 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

sara: det är inte så lätt att se. De ser snarare ut som små garnnystan...

9:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det är olika kvalité på blommorna, de sämsta smakar inget alls. Här har du en sån box som det pratas om: http://www.houseoftea.se/blommande-te/index.php/cPath/30

9:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

de hos www.gronateimporten.se är av mycket hög kvalité

Mram PA

10:03 PM  

Post a Comment

<< Home