Tuesday, February 05, 2008

Kinesiska veckan fortsätter...



När jag nu är inne på mat med asiatisk smak fortsätter jag på det temat. En bra vegetarisk proteinkälla är förstås tofu. Tofu går att använda på många olika sätt, är rik på protein, kalcium och mineraler. Dessutom är den mer lättsmält än sojabönorna. I södra Kina gör man helt underbara grytor med en sorts tofu jag inte hittat här. Själva bönosten har egentligen ingen smak, därför passar den att ha i smakrika grytor eller att marinera. Här är en wokad variant som får smak av soja, vitlök och ingefära. Välj fast tofu, annars smular den sig.

WOKAD TOFU
1 pkt tofu, fastare sort
Sås:
3/4 dl sojasås
1/5 dl olivolja
1 vitlöksklyfta, pressad
ingefära, malen
örtsalt
sesamfrön

Blanda sojasås, olivolja, pressad vitlök, malen ingefära, örtsalt och sesamfrön. Skär tofun i kuber. Släng ner kuberna i en varm wokpanna. Häll över sojasåsen. Vänd tofun varsamt så att den suger åt sig av såsen. Hetta upp allt en kort stund. Servera till ris och wokade grönsaker, gärna med lite tuggmotstånd eller krispighet.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Asiatisk mat är verkligen en favorit hos mig. Deras matkultur faller mig betydligt bättre i smaken än den svenska! :)

6:31 PM  
Blogger görel said...

Jag måste verkligen lära mig att äta tofu, och tro inte att jag inte har försökt! Jag vill verkligen tycka om tofu, men det är nog konsistensen jag har svårt för. Jag ska ta mig i kragen - jag provar nog din wok!

10:09 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lumumma: det är ofta väldigt fräsch mat med mycket grönsaker. Sen är det förstås väldigt olika i olika delar av Asien. Bara de olika delarna av Kina skiljer sig rejält.

görel: men inte behöver du äta tofu! Gillar du inte konsistensen, är det nog svårt att ändra på den saken. Annars kan smaken variera väldigt mycket på olika tofusorter. Jag har ibland köpt någon sort som smakade helskumt.

10:47 AM  
Blogger görel said...

Jomen det är ju det att tofu är ett så suveränt livsmedel! Det skulle passa så bra i vår hushållning när man vill dra ner på kött och fisk. Och två av våra tre barn äter tofu utan knot! Jag tror jag ska ta en tofuvecka snart och experimentera.

10:58 AM  
Blogger Åsa said...

Tofu är aldrig fel att ha liggande i kylen. Funkar alltid som tillägg i diverse grönsaksblandningar. Vad är det för särskild tofu du inte hittar? Är det märket, konsistensen eller kanske rentav inte rätt "nationalitet" på den? Vet att det visst ska vara skillnad på kinesisk och japansk tofu t ex.

12:06 PM  
Blogger Sara said...

Oh, tofu! Det åt jag så gott som dagligen i Taiwan, men det kommer sig inte lika naturligt i (köttätande) Frankrike... Kul med nytt recept!

12:43 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

görel: Ja, då är det suveränt. Jag gillar det också som variation till själva bönorna. Vad kul att barnen gillar tofu. Då får du ta och testa lite olika varianter.

åsa: det är en alldeles otroligt god tofu som jag ätit på olika restauranger i Hunan. Den hade den perfekta konsistensen och smaken. Smaken berodde säkert på tillagningen. Något jag också gillar väldigt mycket är de "uppblåsta" tofukuddar som ibland finns på sushirestauranger - de är alldeles säkert av japanskt ursprung.

sara: det kan jag tänka mig! Brukade du laga till tofun själv eller äta den ute. Har du några bra recept?

2:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Åh tofu, det var länge sen! Va bra att man har din blogg, så man kan komma ihåg såna där riktigt guldklimpar som man gillar men "glömt" bort. Ska prova ditt recept!
Gillar ditt tema starkt! Någon gång skulle jag verkligen vilja åka till Asien. Har du varit där själv?

7:01 PM  

Post a Comment

<< Home