Friday, February 08, 2008

Kinesiska pannkakor med kokos & lime



Maten i södra Kina är underbart god, enligt mig. Jag hade hört att det kunde vara svårt att hitta vegetariskt mat, men så var det inte alls. Massor av grönsaker, bönor och goda tofurätter ofta smaksatta med vitlök och chili fick smaklökarna att ta glädjeskutt. Men barnen längtade ibland efter att få äta spaghetti och mer västerländsk mat. En dag såg vi att en av Changshas restauranger hade pannkakor på menyn och beställde det. Pannkakorna var små söta paket med fyllning, så goda att vi ville beställa fler av dem – men då var de slut. Hemma igen letade jag efter ett sådant recept, men hittade inget. Däremot hittade jag en annan variant på kinesiska pannkakor i en kokbok med asiatisk mat. Det är en riktigt god dessert! Så här gör man den.


KINESISKA PANNKAKOR MED KOKOS & LIME, 5-6 st
40 gram vetemjöl (ca 1 ½ dl)
20 gram rismjöl (ca ¾ dl
2-3 msk strösocker
4 msk kokosflingor + ca 4 msk kokosflingor att strö över
1 ägg
2 ½ dl kokosmjölk
smör
4 bananer
farinsocker
1 limefrukt, pressad och strimlat skal (helst ekologiskt odlad)

Rosta kokosen försiktigt i en stekpanna tills den får lite färg. Häll sedan över den till en skål tills du ska använda den.
Blanda vetemjöl och rismjöl. Rör ner strösocker och 4 msk kokosflingor. Blanda ägg och kokosmjölk i en annan skål. Häll över i mjölet och vispa/rör tills du får en slät smet. Min kokosmjölk var väldigt tjock, så smeten blev också ganska tjock i konsistensen.
Smält en klick smör i en liten stekpanna. Häll ca 4 msk av pannkakssmeten i pannan och stek på medelvärme. När undersidan börjar få fin färg är det dags att vända den och steka på andra sidan. Lägg pannkakan på en tallrik och täck med en kökshandduk så att den håller sig varm. Fortsätt att steka fler pannkakor.
Skiva bananerna på diagonalen. Lägg i smör i pannan och stek bananerna. Vänd dem och fortsätt att steka tills börjar bli mjuka och får en aning färg. Strö över farinsocker och häll ner limesaft efter smak. Lägg lagom mängd bananer på halva pannkakan och vik ihop den. Dekorera med kokos och strimlor av limeskalet.

10 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Jag var inne för att kommentera ditt recept men det blev något konstigt så kommentaren kom inte med.
Önskar dig en skön helg !
Kram Hedvig

4:25 PM  
Blogger Willewira said...

Mums! Det låter mycket gott!!
Jag älskar asiatisk mat så detta ska jag prova!

Din blogg har mycket gott att bjuda på har jag märkt. Får komma hit och hämta inspiration - matlagningen har blivit lite väl mycket av slentrian. Man kör gamla invanda spår. Det gillar jag inte.
Behöver ny infall, så du får fler besök...=)

Sov gott!
/Kram Willewira

12:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Så trevligt att komma hit och äta med ögat och fantasin. :) Pannkaka och banan är så gott ihop.

9:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det låter verkligen gott.

5:18 PM  
Blogger Åsa said...

Mumselimums vad goda dom verkar vara! Har letat länge efter recept på pannkakor (egentligen bananpannkakor) som lagas på annat sätt än med "vanlig" pannkakssmet. Hittat en del men inget som tilltalar mig, förrän nu då.

Vilken tur att jag hittat dig Eva! :)

8:59 PM  
Blogger Tankevågor said...

Vad gott det här verkar. Måste nog prova det någon gång.

2:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Aj då, nu blev jag pannkakssugen!

Och nu för tiden kan jag äta pannkakor för det finns laktosfri mjölk. Härligt!

9:11 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: Men nu fungerar det. Ha det så bra du också. Kram.

willewira: Vad kul att du tycker det! Du är väldigt välkommen tillbaka! Det är lätt att fastna i sina rutiner eftersom matlagningen, speciellt under veckorna, måste gå smidigt och enkelt. Kram till dig också.

lumumma: Tänk så annorlunda varm banan smakar mot vanlig färsk. Båda delarna är goda vid olika tillfällen.

kersti: det blir väldigt gott med kokossmaken ihop med frisk lime! Men det är en matig efterrätt...

åsa: tack det samma. Du har alltid inspirerande recept hos dig. Kokosmjölk i smeten borde passa dig.

londongirl: gör det - de blir lite annorlunda än vanliga pannkakor.

nina på johangården: laktosfri mjölk är väldigt bra. Men här är det inte ens det, utan kokosmjölk. Faktiskt väldigt gott.

8:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

Älskar pannkakor, kokos och lime, det här måste provas! Tack för receptet, och den underbart fina bilden. Jag har sagt det innan, men jag tycker verkligen om dina bilder! Har du jobbat/jobbar som fotograf?

7:04 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

emma: tack snälla du, vad du skämmer bort mig. Jag blir så klart jätteglad för att du gillar mina bilder. Nej, jag är inte fotograf, men gillar verkligen att footografera. .Kokos och lime är en suverän kombination!

8:47 AM  

Post a Comment

<< Home