Wednesday, February 13, 2008

Granatäpplets rubinröda pärlor



Originally uploaded by nässelblom & choklad
Efter den ordlösa bilden i föregående inlägg, vill jag ändå skriva några ord om granatäpplet som lovprisats av många för sina hälsobringande egenskaper. De rubinröda fröna är rika på antioxidanter som kan hjälpa till att skydda oss framför allt mot hjärt- och kärlsjukdomar. Granatäpplet bildar en egen botanisk familj och innehåller därför helt unika ämnen! Jag gillar att strö fröna över såväl vanlig sallad som fruktsallad, yoghurt eller bara att mumsa på dem. Men de små pärlorna är lite svåra att komma åt. Mitt vita kakel brukar vara rödprickigt när jag skalat granatäpple.
Men så här har jag fått lära mig att man ska göra. Skär bort en tunn skiva under det kronliknande fästet. Skär sedan upp skalet en aning på några ställen och bänd upp det med fingrarna. Peta ut fröna och ta bort hinnorna som inte alls är goda, snarare beska. Ät och må bra!

SALLADSTIPS
babyspenat
avokado
granatäpplefrön
lite olivolja
ev blodgrape

Spenat, avokado och granatäpple är en otroligt god kombination. Ringla över lite olivolja och njut.
Eftersom jag gillar blodgrape så mycket, blandade jag ner lite fileade klyftbitar i salladen - men det är bara för riktiga grapefantaster. Salladen är egentligen mer perfekt smakmässigt utan grape.

7 Comments:

Blogger Åsa said...

Hahah - ja du har säkert sett en och annan granatäppelkärna på mina matfoton ;-) Upptäckte när jag tittat igenom mina foton från i år att jag slängt på de röda godbitarna på i stort sett vad jag än lagat. Det smakar inte bara gott utan ser också mer aptitlig ut tycker jag.

Har faktiskt börjat tycka om grape mer och mer och äter den gärna i just sallad snarare än bara som en frukt rakt upp och ner.

11:43 PM  
Blogger Åsa said...

Och du, jag glömde ju, jag har nyss lärt mig ett superenkelt sätt att få ur kärnorna: Dela äpplet. Kläm lite lätt på det. Håll över skål/bunke och slå, med bestämda slag, t ex en träsked mot skalet och kärnorna mer eller mindre droppar ur :) Busenkelt!

11:44 PM  
Blogger pudelflicka said...

Ja sallad med granatäppelkärnor är hur gott som helst. Vackert är det också i salladen.
Kram Hedvig

7:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bra tips - jag har alltid funderat på hur sjutton man öppnar dem utan att kladda ner hela köket!

9:27 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Å detta lät jättegott, exakt i min smak och sådär busenkelt : )

9:38 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: japp, det har jag noterat! Visst är de både goda och vackra. Ska testa ditt sätt att ta ur kärnorna ur frukten. Grapefrukt är så gott.....:)

pudelflickan: Ja visst är de. De passar till det mesta!

fru a: det är lite pyssligt, fruktsaften är så stark i färgen också. Åsa ger ett annat tips på hur man får ut kärnorna enkelt. Titta på det också och pröva vilket som går bäst.

var dags glimtarn: det är verkligen ett enkelt sätt att addera en läcker färg till maten/salladen. Dessutom är de nyttiga. Kan det bli bättre?

9:46 AM  
Blogger Tankevågor said...

Tack för tipset, både ditt och Åsas! jag har alltid tyckt att det är så pilligt och nu har jag två nya sätt att prova. :)

3:02 PM  

Post a Comment

<< Home