Thursday, February 21, 2008

Dags att baka matbröd!



Efter att ha lyssnat på den hemlige kockens föredrag om fusket med vår mat, bestämde jag mig för att börja baka mitt bröd oftare än vad jag gör. Jag vill inte betala för de uppblåsta luftbröden i affären längre. Nybakat bröd doftar gott och sprider en känsla av lugn omkring sig, så jag förstår inte varför jag inte alltid bakar. När jag väl gör det, är det här ett av mina favoritbröd! Det tar lång tid att göra eftersom degen ska jäsa länge, men själva arbetsinsatsen är liten - det gäller bara att få in det i planeringen. Brödet känns väldigt enkelt att göra i och med att man inte ens värmer vattnet. Jag byter ofta ut vetemjöl mot dinkelmjöl som jag tycker har mer smak och dessutom bättre innehåll. Eftersom dinkelmjöl är ganska dyrt, kan man även välja att ta hälften vetemjöl och hälften dinkelmjöl. Gott till soppa, sallad eller som picknickmackor.

DINKELBAGUETTER 4 st
25 g jäst
5 dl kallt vatten
1 tsk salt
1 msk olja
ca 15 dl dinkelsikt (jag tog ca 12 dl dinkelsikt och 3 dl dinkelmjöl/fullkorn)

Smula jästen i en bunke. Rör ut den i det kalla vattnet. Tillsätt salt, olja och ca 13 dl av mjölet. Knåda degen länge, tills den är smidig. Tillsätt ev mer mjöl under knådningen. Låt jäsa under bakduk ca 1,5 timme. Arbeta ner degen och låt jäsa ytterligare ca 20-30 minuter i bunken.
Sätt ugnen på 250 grader. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till 4 baguetter. Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper i ca 30 minuter. Grädda i 250 grader, ca 15 minuter. Låt svalna under bakduk på galler.

7 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Tack för receptet ! Har du ett riktigt gott recept på grovt bröd med nötter och frukt.
Kram Hedvig

3:29 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: det är något jag gärna skulle vilja baka, men ett av mina barn gillar inte frukt i bröd. Därför blir det aldrig att jag bakar sådana. Men nu blir jag faktiskt väldigt sugen...vem vet?

4:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Alla dina recept jag provat har varit bra, så måste ju självklart prova det här, ett av dina favoritrecept! I hur många dagar är de goda?

4:33 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

emma: Vad kul att du provat dem och att du gillat dem! Det här brödet är förstås allra godast den första dagen, men även den andra. Sen tycker jag att det blir lite torrare, fortfarande helt ok - men inte riktigt sådär som jag helst vill att ett bröd ska vara. Vill man ha bröd som håller längre är det egentligen grövre limpor med frukt (som pudelflickan önskar sig) som håller.

8:58 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Svarar dig här istället för nedan. Hm, ja och nej. Italienarna älskar ju vitt bröd, gott vitt lantbröd förvisso, finns många varianter som jag inte kan namnet på. Ibland osaltat *yack* men det mörka drömmer vi om, det är svårare att hitta.

9:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oh, ett grymt alternativ till helgens sconesfrukost. Tack!

10:03 AM  
Blogger Åsa said...

Mums! Bondbröd :) Jag brukar göra som en stor giffel av den degen. Till fest i alla fall. Annars är det bättre med mindre limpor som man kan frysa in. Jag känner lukten ända hit :)

7:37 PM  

Post a Comment

<< Home