Tuesday, February 26, 2008

Morötter som frestar

carrots

Sportlov utan snö ger inte tillfällen till särskilt mycket vinteraktiviteter. Som tur är har vi i alla fall nära till en konstfrusen skridskobana. Det är riktigt skönt att åka utan att frysa. Sen finns det mycket annat kul att göra; spela bowling, simma, cykla och vara ute och leta vårtecken. På loven blir det många måltider att fixa, vilket är en utmaning. Det ska ju helst gå snabbt och enkelt också. Nytt för i år är att min elvaåring själv bett om att få göra rårakor på egen hand, kanske också pastasallad en dag. Wow, säger jag! Något som passar till rårakor är morötter, de här i olika färger blir fina att skära upp i stavar. Tillsammans med gurkstavar, vitkål och blomkålsbuketter blir det både vackert och bra vitaminförstärkning på tallriken. Färgerna gör det dessutom mycket roligare att äta mer av morötterna. Gör gärna en röra att dippa dem i. Häll upp mezeyoghurt i en skål, blanda i örtsalt, hackad basilika, ev lite pressad vitlök och en aning olivolja.

10 Comments:

Blogger Ilva said...

nu blev jag sugen pa att gòra rarakor med moròtter! Tack! fin bild!

3:16 PM  
Blogger Åsa said...

Oj vilka läckra morötter! Sådana frön ska jag leta efter och så snart :)
Håller med att det är roligare att äta färgrik mat. Kul att barnen vill laga mat :) Det är så man blir fast ;-)

5:44 PM  
Blogger Tina said...

vilka vackra morötter!

6:04 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

De där morötterna har jag sett för första gången (skratat inte, jag glider igenom mataffärer och blundar och tar vad jag måste, maken handlar normalt) och råkade köpa de röda! Vad är det egentligen? Jag menar, de smakade annorlunda.... Som rödbetor nästan.

6:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Morötter är så gott. Härligt med lite olika färger. Rårakor var det så länge sedan vi gjorde jag tror att de måsta vara dags igen nu.

7:12 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: ja, det kan väl passa som omväxling till den italienska maten! Rårakor är faktiskt gott ibland. Men jag tycker att det är lite tråkigt att stå och steka dem, men nu kan jag samarbeta med dottern. Tack, snälla!

åsa: jag har en påse frön i min ägo redan nu! Weibulls har dem i sitt sortiment. Så i sommar får det bli vita, gula och lila förutom de traditionella. Men lite skumt är det...Ja det är kul att de vill laga mat!

tina: det är härligt med de olika färgerna. Men de mörka är lite som rödbetor, de färgar nästan av sig.

var dags glimtarn: jag har inte tagit reda på något mer om dem. Tyvärr är de inte heller ekologiskt odlade, vilket jag annars brukar välja. Men det är ändå roligt med färgerna. De mörka är lite annorlunda, mer rödbetsrötter på något sätt. Men de gula smakar som vanliga morötter.

kersti: morötter passar bra att använda på många olika sätt i matlagningen och färger på matbordet är alltid uppfriskande. Då är det nog dags nu!

11:06 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Mmm, nu blir jag hungrig och klockan är bara 9.30

9:23 AM  
Blogger Dubbelörn said...

Det ser verkligen gott ut o rårakor var det länge sen vi gjorde.

Gjorde din dessert i söndags o den var en riktig höjdare o så enkel dessutom :)

Kram

3:55 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lillie dámour: det glädjer mig eftersom jag ser det som ett gott betyg! Du kanske skulle ta dig ett morotsmellanmål - rätt bra idé faktiskt....

dubbelörnen: vad kul, menar du den med hallon och yoghurt? Jag gillar när det är enkelt, men självklart ska det ju smaka gott också!

10:48 PM  
Blogger görel said...

Förra året fick vi olikfärgade morötter i Årstidernas lådor, men nu har det varit vanliga gula ett tag. Roligt i sallader och gratänger!

9:02 AM  

Post a Comment

<< Home