Thursday, February 28, 2008

En alldeles särskild dag



Idag är det en bonusdag. Skottdagen är ju faktiskt en extadag som vi bara får vart fjärde år. Hemma hos mig är det också en extra speciell dag eftersom en av mina flickor fyller år just på skottdagen, så egentligen fyller hon inte år så ofta. Men nu är det rätt dag och då ska det firas ordentligt med presenter, önskefrukost (kinesiska pannkakor) och restaurangbesök, i helgen blir det kalas för släkt och lite längre fram tjejmiddag. Dagen till ära blir det en smothie som jag gjort efter hennes smakminne av en smothie hon druckit på café en gång. Den är lätt beroendeframkallande…

CHOKLADSMOTHIE MED HALLON & BANAN, 2 stora glas
2 mogna bananer
2 dl frysta hallon
2-3 tsk kakao beroende på hur kraftig kakaosmak du vill ha
6 dl vaniljyoghurt

Mixa bananer, hallon och kakao till en krämig massa. Häll i yoghurt och mixa tills allt blandats ordentligt. Häll upp och njut!

24 Comments:

Blogger Tina said...

oj, är det sant! du har fött en skott-dags-bebis, så himla tufft! jag har önskat att magarna i min närhet ska bli till bebisar just idag, vi får väl se. du får gratulera på den alldeles särskilda födelsedagen. :) hallon- och chokladsmotti låter lyxigt, det måste jag pröva någon gång. kanske just idag, nu när det faktiskt är en alldeles särskilt dag.

7:22 AM  
Blogger pudelflicka said...

Grattis till din dotter !
Chokladsmotti låter lyxigt !
Kram Hedvig

7:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

Här är en till som har födelsedag idag, deta blir min 5:e riktiga födelsedag! :) Grattis till din dotter!

10:11 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Nej så häftigt! En skotttjej :) Grattis och den där lät farligt god.... (tipsa om bra mixer!?)

10:52 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: ja det är sant. Det beräknade datumet var just den dagen, så det skämtades mycket om det innan hon föddes. Men det brukar ju sällan bli "rätt" dag - men det blev just skottdagen! Nu tycker hon att det är kul för i år har hon till och med blivit intervjuad om sin födelsedag.

pudelflickan: Tack! Det är en lyxig och god smak! Testa den någon dag när du är chokladsugen.

charlotta från paris: Wow, vad kul - det är ju faktiskt ganska ovanligt. Stort grattis till dig på 5-årsdagen! Och tack för hälsningen till min dotter på 3-årsdagen.

var dags glimtarn: När hon var mindre tyckte hon att det var lite konstigt, men nu är det bara kul. Dessutom har hon fått vara med i tidningen. Jag har en mixer från OBH Nordica i serien chili. Den är härligt röd och har glaskanna. Jag kan erkänna att jag valde den för utseendet, men den fungerar väldigt bra också (som tur är).

11:17 AM  
Blogger Åsa said...

Wow! Då förstår jag att det blir extra festligt idag. Så festligt att t o m jag firade med smothie i morse :)

Hoppas hon får en kanondag!

11:39 AM  
Blogger Sara said...

Grattis till din dotter! När hon blir lite äldre kommer hon säkert uppskatta att bara fylla år vart fjärde år... :D

1:44 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Grattis till din dotter! Mysigt när hon blir äldre o bara behöva fylla vart 4e år *skrattar*

Kram

3:30 PM  
Blogger Ann-Louise said...

Grattis till födelsedagsbarnet!
Dina kinesiska pannkakor låter väldigt goda så din dotter verkar redan ha bra matsmak! :)

4:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

oj, har du ett skottårsdagsbarn, grattis!

4:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Så gott det ser ut=)

8:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hm, har aldrig tänkt på att man kan ha kakao i smoothiar. Va gott ... :)

8:41 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: vad bra att du firade med smothie. Det blev en jättebra dag!

sara: tack! Då kommer det vara toppen att hävda att den lägre åldern gäller.

dubbelörnen: troligen kommer hon att gilla det! Dessutom är det ju ganska ovanligt.

ann-lou: tack! Hon är en riktig finsmakare. Fast hon äter det mesta, men det ska vara bra råvaror (vad hon nu kan ha fått det ifrån).

hanneles paradis: tack, det är lite märkligt faktiskt.

kajsa: vad kul att du tycker det. Du får ta och testa!

lumumma: det är supergott förutsatt att man gillar kakao förstås.

10:29 PM  
Blogger Tankevågor said...

Mmm, det där ser gott ut....och just den där dagen i torsdags fick jag ett litet barnbarn! Tänk så det kan gå. :))

11:07 PM  
Blogger ~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

Men så kul!! Eller inte för er så klart..men jag menar..inte ofta man hör nån som fyller på skottdagen...UNIKT!! Även om hon inte får "riktiga" födelsedagar var åtr..så är det ju nåt speciellt!!!Grattis till dottern!!!!

Läter smaskens, ska jag absolut pröva!!!!Redan i morgon..har hallon i frysen!!

Ha en härlig dag!!
♥Kram Millan♥

1:25 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: GRATTIS till lilla barnbarnet. Vad roligt och vad underbart med en liten bebis i närmaste kretsen!

mamma millan: tack, jo det är kul och unikt. Det var bara när hon var ca 4 år som hon undrade lite över att inte rätt datum fanns varje år, men då firar vi den 28:e så klart. Nu ska jag kika in hos dig!

9:08 AM  
Blogger ~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

God morgon..tack för titten!! Klart jag kommer tillbaks!!

Just nu har jag gjortsmothie ala millan´...

Vaniljyougurt, banan, apelsin..perfekt frukost till barnen,,,som inte är värstans hungriga på morgonen. Idag är det studiedag här!! Ska testa din med senare!! Låter såå god!!

Ha en härlig dag!!
♥Kram Millan♥

10:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

Verkligen en speciell dag för er. Smothien låter himelskt god. Jag är vädigt förtjust i hallocn och choklad så den verkar vara en höjdare.

6:47 PM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis till din lilla dotter! Hon gjorde ett bra val när hon valde pannkakorna, jag har gjort dem nu, och det var mums! Smoothie sitter aldrig fel det heller(=

8:13 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

mamma millan: smothie är ett riktigt bra frukostalternativ eller som mellanmål. Din variant låter också god! Ha en bra dag du också!

kersti: visst är hallon och choklad en perfekt kombination! Gillar du det tror jag säkert att du gillar den här smothien.

emma: tack! Vad kul att du testade pannkakorna och att du gillade dem! Det är väldigt gott med kokos och kokosmjölk tycker jag.

10:53 AM  
Blogger Pumita said...

Åh vad gott det ser ut! Gillar smoothie. :p

8:43 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pumita: gillar du smothie, borde du gilla den här. Den är riktigt god, tycker jag! Missade ordlös onsdag pga internetavbrott.

9:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

*dregglar* Den där ska jag prova i helgen! Så smarrigt det låter.

Grattis grattis, hoppas ni hade en riktigt trevlig skottdag!

8:00 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

marie: tack! Skottdagen blev jättetrevlig och speciell. till på köpet var det sportlov och ledigt. Hoppas att du gillar smothien - jag tycker själv att den är riktigt riktigt smarrig.

11:36 AM  

Post a Comment

<< Home