Tuesday, March 04, 2008

Bröd och soppa från Ilvas kök



Som matbloggare gillar jag att laga mat och att ta fram recept som passar min smak. Men jag tycker också att det är roligt med andras recept, inte minst alla godsaker som finns hos andra matbloggare. Dessvärre räcker inte tiden till för alla recept jag vill testa, men några riktiga favoriter har jag ändå hunnit med att hitta. För länge sedan gjorde Ilva på Aglio & olio en ljuvlig mild fänkålssoppa med mandel som är en favorit jag inte gjort på ett tag. Men nu satsade jag på en riktig Ilva-måltid och gjorde den goda soppan. Till den hade jag bakat Ilvas toskanska bröd. Det som är så praktiskt med det här brödet är att det ska jäsa länge. Alltså kan man göra degen på kvällen, låta brödet jäsa över natten och sedan baka det nästa dag. Mitt bröd blev inte lika vackert som Ilvas, men det smakade gott och italienskt!

13 Comments:

Blogger Lusthuset said...

Jag tycker det ser jättefint och gott ut. Blir riktigt sugen, må jag säga. Jag köpte på bokrean en bok som heter Matbröd och där fanns många frestande recept. Ha en bra vecka!

9:44 PM  
Blogger Ilva said...

Stolt och rörd, det är vad jag blir! Tack Eva, du är så himla gullig du!

9:53 PM  
Blogger Jes/Vita villa vila said...

Första - men absolut inte sista gången jag är här! Vad glad jag är som fann din blogg!

Kram Jes

10:00 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Har också bakat Ilvas toscana bröd. Gudomligt gott!!

Kram

8:08 AM  
Blogger Ann-Louise said...

Bröd som kan jäsas under natten är superbt! Man behöver inte oroa sig för att det har jäst för kort tid och när det väl är dax att fortsätta baket dagen efter, så är mer än halva jobbet gjort!

8:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bröd och soppa är så bra bjudmat, uppskattat. Kinesiska pannkakor skulle nog maken gilla.

9:00 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Så härligt det ser ut! Ilvas bröd blir mkt finare än mina :)

3:22 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lusthuset: Tack, vad kul att du tycker det. Jag borde nog ge mig ut och se vad bokrean har att erbjuda. Eftersom jag ska försöka baka bröd oftare, låter Matbröd som en passande bok för mig också.

ilva: Jag tycker att du är så himla gullig som delar med dig av dina vackra bilder och härliga recept! Flera av dina recept är favoriter, sen finns det många jag gärna skulle testa, men inte hunnit med - ännu.

jes/vita villa vila: Du är så välkommen och jag hoppas att du kommer tillbaka. Vad glad jag blir när du säger så!

dubbelörnen: Visst är det gott! Jag håller på och utvecklar mitt brödbakande. Efter att ha lyssnat på den hemlige kocken, måste jag ta mig i kragen och baka bröd. Äter sällan bröd själv, men barnen gör ju det.

ann-lou: Mig passar det perfekt. Det är, just som du skriver, som om halva jobbet är gjort på moronen. Det känns mycket enklare. Gäller bara att få in vanan att göra steg ett på kvällen!

hanneles paradis: så sant! Det gäller att hitta enkla rätter att kunna bjuda på. Då är det större chans att det blir av att man bjuder hem gäster. Dessutom får man tid att prata och umgås med dem. Testa de kinesiska pannkakorna då!

var dags glimtarn: Nybakat bröd är verkligen gott. Ja, Ilva är duktig på att laga mat och baka. Dessutom är hennes bilder så fina.

3:43 PM  
Blogger ~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

Men sååå gott det ser ut!!!!


Snöiga hälsningar Millan!!
* Kramelikram *
~~~~~~~`*'*´~~~~~~~
*

7:51 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

mamma millan: nybakat bröd smakar alltid underbart! Har du snö hos dig? I natt låg snön på taken, men nu på morgonen hade det redan töat bort. Kram till dig!

9:16 AM  
Blogger Åsa said...

Ja, vad ska man säga. Skulle vilja sätta mig på tåget och komma på lunch :)

9:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Håller verkligen med, det finns alldeles för många bra recept där ute som man vill prova, men itne hinner med!
Bröd recept kan man aldrig få nog av, ska försöka hinna baka det här. För det såg riktigt gott ut (och fint var det).
Gillar skållning, det är också sådär praktiskt stå över natten, nybakat bröd på morgonen(=

9:55 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: synd att det är så långt! Men å andra sidan är du duktig på att laga mat själv.

emma:det är lite stressande. Många av de bra recepten glömmer man också bort, eftersom det är omöjligt att lagra alla och omöjligt att komma ihåg var de fanns. Jag tycker att det är jättesmart med bröd som bakas på det sättet. Det känns så enkelt!

10:28 AM  

Post a Comment

<< Home