Thursday, March 06, 2008

Gröna vårtecken

alliaria petiolata

Vädret växlar mellan milt och kallt, precis som det ska i mars. Men vårtecknen har börjat synas tidigare än vanligt eftersom vintern i stort sett varit obefintlig. Ett vårtecken i min affär var färsk ramslök från Gotland. Smaken från ramslök är otroligt god, som en mild fin vitlökssmak. Ramslöken har också antibiotiska egenskaper precis som vitlöken. Tyvärr såg bladen i affären lite för ledsna ut för att jag skulle vilja betala fyrtio kronor för dem. Men nu ska jag vakta och passa på när de är färska. Ute i naturen har jag dock sett en ersätare av något enklare slag. Löktraven, ett av våra vanligaste ogräs, har börjat titta fram. Bladrosetterna övervintrar och ser rätt slitna ut. Men redan nu börjar nya vårgröna blad att skjuta upp. Gnugga ett blad mellan fingrarna och känn lökdoften. För riktigt fina blad får jag nog vänta tills det blir lite torrare väder, men då ska jag plocka dem och använda i sallader eller till örtsmör som du hittar här. Inte som ramslök, men riktigt gott och lätt att hitta alldeles gratis!

11 Comments:

Blogger Åsa said...

Ja fast det ff finns grönt kvar från förra året börjar det sticka upp nytt och fräscht lite varstans. Smakade på tofu med ramslök i helgen på Ekostore och den fick toppbetyg av mig. Inte sett ngn än i butiken men ska också hålla utkik!

10:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

Intressant! Länkade till ditt inlägg...

10:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

...och som tillägg, vad trevligt det ser ut med gröna blad, här har vi en halvmeter snö och det kommer mera. :-)

10:45 AM  
Blogger Willewira said...

De bladen så riktigt goda ut och hade en härligt grön färg.

Vi har också ett ogräs som man tydligen ska äta, enligt de munkar som importerade denna växt för många hundra år sedan. Fy dem!!

Det är kirskålen jag pratar om...eller kärs som vi säger här i östergötland.
Den är vidrig då den tar över hela trädgården och med sitt rotsystem dödar all annan växtlighet...

Jag tycker så illa om den att jag inte ens kan tänka mig äta den..
Ändå finns det gott om den i trädgården...
Kanske ska jag tänka om...

Ha en riktigt skön kväll!
Kram Willewira

8:17 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: vad gott med tofu med ramslök! Var den färdig på det sättet eller hade Ekostore gjort i ordning det dagen till ära?

nudelns kärna: Visst är det! Tack för länken. Din sida verkar jätteintressant för alla som vill hålla nere matkostnaderna - de flesta med andra ord. En halvmeter snö, oj det har vi inte sett den här vintern. Bor du i norra Sverige?

willewira: tro det eller ej, men jag plockar kirskål och fryser in så att jag har under vintern! Men jag förstår att man blir trött på den om den tar över allt i trädgården. För den sprider sig verkligen! Jag får väl lägga ut mitt pajrecept till dig :) om du kan tänka dig att smaka lite....Ha en bra dag!

8:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ramslök har jag inte sett i affärerna här men ska hålla utkik. har smakat en gång och det var verkligen gott. Löktrav har vi massor på baksidan. Ja inte nu men sedan hela sommaren. Den doftar verkligen gott.

9:46 AM  
Blogger Lillie plein damour said...

Jag undrar om jag inte sett ramslök pâ österlen, men här har jag inte sett det. Kan man äta det?
Jag skall prova dina muffinsar i helgen tror jag.
Kram
J

10:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vilket bra tips! (=

9:57 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: det är såååå gott med ramslök! Jag önskar att det gick att plantera i Hälsingland vid mitt torp, men den trivs bättre i södra Sverige.

lillie d'amour: det kan mycket väl ha varit ramslök. Bladen liknar liljekonvalj och man får absolut inte ta fel eftersom konvaljbladen är giftiga. Men ramslök doftar lök! Tyvärr är det få platser där det finns så mycket att man kan plocka.

emma: vad kul att du tycker det!

10:33 AM  
Blogger Åsa said...

Åh, tofun är färdig. Ett tysk märke (som jag inte kan i huvudet) som finns med tomatsmak, rökt och en med basilika :)

9:15 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: då ska jag hålla ögonen öppna!

10:49 PM  

Post a Comment

<< Home