Monday, March 10, 2008

Kalas med kolakakor



Veckorna mellan sportlov och påsklov är alldeles för få i år – knappt tre veckor. Därför har mitt jobb komprimerats och koncentrerats så att jag inte hinner ägna mig åt så mycket bloggande. I väntan på mer tid lägger jag ut ett klassiskt kakrecept som med lite variation finns i olika bakböcker. Namnet varierar också. En del kallar dem för sirapskakor, andra säger knäckkakor och jag brukar säga kolakakor. Dessa bjöd vi på när vi hade födelsedagskalas för släkten förra helgen. Kusinerna introducerade namnet snipp snapp och åt massor av kakorna som helt klart var deras favorit – bättre än tårta. Troligen har många av er också ätit eller bakat dem. Vad brukar ni kalla dem för? De ljusa kakorna på bilden är brysselkex.

KOLAKAKOR, 25-30 st
100 g rumstempererat smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
2 ½ dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175°. Rör ihop smör och socker tills det blir mjukt. Blanda ner vaniljsocker, sirap och bakpulver. Tillsätt mjölet och spara lite till utbakningen. Blanda ihop allt till en grynig massa. Arbeta ihop till en deg på mjölat bakbord.
Dela degen i två delar. Rulla ut dem till tumtjocka längder och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Platta till dem med fingret. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter (de ska bli gulbruna). Skär sedan längderna i bitar. När jag hade skurit dem satte jag in dem en kort stund, ca 2 minuter, eftersom jag tyckte att de behövde bli lite mer färdiga.

13 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Åh, nostalgitripp! De där lärde jag mig att baka med min mormor... Hur mumsiga som helst med lite gott te till. :)

10:50 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Många av mormors kakor har verkligen blivit populära igen! Mysigt att få lära sig baka med mormor. Jag har också sådana minnen.

10:57 PM  
Blogger Åsa said...

Kolakakor! Mums! Tycker också bättre om kakor och bullar än tårta.
Tänk att man äntligen är "inne" för att man bakar scones och småkakor. För ca 10 år sedan hade jag "födelsedags-te-bjudning" vilket de flesta fnös åt och tyckte det var ett "tantkalas". Hur lite inte dom om min förutsägbarhet om vad som komma skulle ;-)

8:27 AM  
Blogger Jes/Vita villa vila said...

MUMS!

Härlig bild!

Jes

11:09 AM  
Blogger Katrin said...

Jag tror jag kallar dem för sirapskakor:) Jag har faktiskt aldrig gjort sådana själv, men jag har ett recept på nåt liknande med solrosfrön i. De är underbara att ta direkt från frysen...
Kul att du tittade in på min blogg, den är ju rätt ny och jag har väl inte riktigt fått kläm på hur jag vill ha det. Du har så fina bilder på din blogg, det tycker jag är jättesvårt!

12:43 PM  
Blogger Petra said...

Kolakakor. Det kallar jag dem absolut. Snipp snapp, är det för att det går så fort att äta upp dem "snipp snapp snut så var de slut"! (heter det snut??)

4:06 PM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Mums, ljus sirap är lite mesig, köper bara den mörka..

9:18 PM  
Blogger ~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

Mumsfilibaba!!

ja, jag tror med att en kaktrend är i sikte..hat varit så mycket STORA kakor nu ett tag!!

God Kvällsingen!!!
Ha en go kväll!!
~~♥ Mille Mamman ♥~~

12:39 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Gott! Min farmor hade bageri och konditori, dessa minns jag! :-)

8:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kolakakor är verkligen hur smaskiga som helst till kaffet :)

10:22 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: Vilken föregångare du var! Det är så dumt att det går trender i sådant, men det är väl oundvikligt. Vi påverkas av allt omkring oss. Men det är roligast om det finns utrymme att göra på olika sätt.

jes/vita villa vila: Vet du att jag tycker att du har en härlig ikonbild. Den tecknade flickan med alla hjärtan är underbar!

katrin: jag skulle gärna ha dem i frysen, men jag bakar nog för sällan. När jag eller dottern väl gör det, tar kakorna slut genast. Med solrosfrön låter spännande! Kul att du gillar bilderna. Man får ta ett steg i taget med sin blogg, det är ju egentligen ingen brådska att den ska vara klar.

petra: ja, så måste det vara för de tar onekligen slut snabbt. Nog heter det snut, men det låter ju inte riktigt klokt egentligen...ska titta in hos dig om en stund.

hanneles paradis: vad är egentligen skillnaden? mer än färgen förstås...Är den vita mesigare?

mamma millan: bättre med mindre kakor. Jag kan tänka mig att äta en liten kaka, men inte en stor. Och de som vill kan ta fler i stället. Ibland är muffins, bullar och kakor på caféer så stora att de skulle räcka till en hel familj. kanske för att det ska gå och sälja dem dyrare...

var dags glimtarn: vilket härligt minne! Fick du vara där och provsmaka bakverken och hjälpa till?

ljuvligt hemma: det är riktigt gott det! Ska titta in hos dig....

11:36 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Jag vart bortsopad ifrån kakorna, det minns jag ; )

10:43 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

var dags glimtarn: aj då, inte lika kul - men kakorna skulle förstås säljas!

10:40 AM  

Post a Comment

<< Home