Saturday, March 08, 2008

Rum och trädgård



Ännu ett vårtecken - trädgårdsmässa i Sollentuna den här helgen. Inte lika stor som trädgårdsmässan i Älvsjö längre fram i vår, men absolut värd ett besök. Där fanns några fröhandlare, blomsterlökar, trädgårdsprylar av alla de slag och inspirerande Slottsträdgården i Ulriksdal som visade växter, krukor, miljöer och dessutom lagade en jättewok bestående av mängder av härliga grönsaker. Trots att jag var där på fredagen var det fullt med folk. Jag gissar att planteringslusten har slagit till tidigare än vanligt i år. Börja odla hemma på fönsterbrädan kan man ju i alla fall göra, men utomhus lär nog vädret fortsätta att vara opålitligt en tid framöver. Men det är ändå härligt att börja drömma om doftande kryddor, egenodlade grönsaker och blommor i härliga färger...

8 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Om jag hinner ska jag åka ut på mässan !
Kram Hedvig

4:54 PM  
Blogger Katrin said...

Jag hoppas (för min egen insnöade skull) att det där är en gammal bild! Vi är lååångt från vår här i norra Sverige :S

10:48 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: gillar man trädgård är det kul att inspireras av allt grönt. Men Nordiska trädgårdar i april innehåller förstås ännu mer. Men ibland är det mindre formatet mer trivsamt.

katrin: vad kul att du har en öppen sida med recept! Bilden är inte särskilt gammal. Den är sedan barnens sportlov förra veckan. Det har varit den mildaste vinter jag varit med om här i Stockholm. På buskarna syns redan små gröna blad.

10:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vad härligt! Hoppas du fick mycket inspiration!

1:00 PM  
Blogger Lusthuset said...

Härligt med alla vårtecken som droppar in från hela vårt avlånga land! Kram från Skåne

1:40 PM  
Blogger Cattis said...

Sådana vackra små vårtecken :-)

Trädgårdsmässan i Älvsjö ja... den skulle jag gärna besöka.
Vet du när det är dax för den?

Kram
Cattis

11:05 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, vad avundsjuk jag blir på dig som kan få på roliga mässor! Ingen trädgårdsmässa här inte som heter duga.
Om det inte regnat så förjolat skulle jag nog tro det var vår här med. Krokusarna snart vissna till och med.

9:13 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

marie: jag hade en väldigt trevlig förmiddag och skulle gärna stannat en stund till!

lusthuset: vårtecken är alltid efterlängtade och roliga att ta del av. Men vad det skiljer sig från i Skåne där du är till katrin i norra Sverige.

cattis:trädgårdsmässan i Älvsjö är den 10 - 13 april. Gillar man frön, växter och annat som hör till är det verkligen en rolig mässa att besöka.

åsa: det är förstås lite synd att missa dem - men du fick smaka tofu med ramslök i stället! Det är inte klokt att krokusarna vissnar så här tidigt på säsongen.

10:31 PM  

Post a Comment

<< Home