Monday, March 17, 2008

Sista chansen att baka semlor



I morgon är det absolut sista chansen att äta semlor om man ska följa traditionerna. Från början åts semlan bara på fettisdagen, men sedan länge har det varit tradition att äta semlor varje tisdag under fastans sju veckor och nu är det verkligen sista tisdagen innan påsk. Idag stämmer inte ens detta, utan vi kan börja köpa semlor redan vid julen. Men för de flesta markerar ändå påsken slutet på semelätandet. Jag bakade egna semlor på fettisdagen, men sedan har det inte blivit fler. Kanske ska jag ta och baka några i morgon. Receptet jag brukar använda kommer från Arla. Jag tycker att det är bra. Men jag har hört att en riktigt god semla ska bakas med hjorhornssalt och inte jäst. Eftersom jag inte bakar semlor särskilt ofta har det inte blivit av att jag prövat, men Kinna som är expert på bakverk med anor har ett recept som jag ska komma ihåg till nästa år. För er som inte gillar marsipan, är ett tips att lägga en klick sylt i mitten i stället, något som man gör Finland. Det tror jag att jag ska pröva!

5 Comments:

Blogger Åsa said...

Så himla festligt! Tror du inte jag satt en bulldeg nu på förmiddagen! :) Tänkte göra semlebullar först (har inte bakat några i år) men det blir vanliga kanelbullar istället. Kanske smiter jag ut och köper en semla ändå att fika på här inne i värmen och fortsätter titta ut på (blöt)snön som piskar på ute!!!!

Ha en skön vecka!

12:02 PM  
Blogger Ninni said...

Nu blev jag sugen på en semla, dem har jag helt missat såklart. Men tänk den där riktigt goda bullen med kardemumma, hemgjord mandelmassa med lite grova bitar av mandel i och riktig grädde. Så gott!!
Jag får trösta mig med något annat gott...Kram Ninni

12:36 PM  
Blogger Tankevågor said...

Gillar hembakta semlor men har inte hunnit göra några i år. Kardemumma ska det vara så klart i degen.
Fin bild! :)

10:00 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: Det var ju lustigt! Kanelbullar är lika gott som semlor, men om man vill äta semlor är det sista chansen. Här är det också blötsnö, slaskigt och mulet. Men vissa platser har ju fått rejält med snö.

ninni: Hemgjord mandelmassa är något helt annat än köpt. Fast det finns olika nivåer på den färdiggjorda mandelmassan upptäckte jag. Den vanliga var slut när jag handlade inför fettisdagen, i stället fanns en enorm förpackning med en som innehöll mer mandel. Den var godare, men jag är inte så förtjust i mandelmassa....

londongirl: Tack! Naturligtvis ska det vara kardemumma som är så gott! Det är omöjligt att hinna allt. Det jag gillar med ena semlor är att alla kan plocka ihop sin önskade fyllning och att jag bakar dem med dinkelsikt.

10:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vilken tur då att man får göra släta kardemummabullar precis vilken dag som helst! Dock så är det lite synd att jag inte kunde baka semlor till fettisdagen, och fick därmed inte en endaste liten semla i år. Kanske ska bryta mot traditionerna ändå?

12:44 PM  

Post a Comment

<< Home