Wednesday, March 19, 2008

Smak av saffran och kardemumma



Nyss vräkte snön ner, men nu lyser solen mer än den gjort på länge. Tydligen ska det bli en snöig påskhelg på många platser i år. Det är väl egentligen inte särskilt ovanligt i mars, men i år har de flesta av oss haft väldigt lite snö. Därför känns det så märkligt att snön kommer nu när vi börjar tro att det är vår på gång. Men vädret är som det är. I stället får vi sola oss i de gula påskblommor som trots allt klarar lite kyla. I fredags skrev jag om gul mat och idag blir det en gul efterrätt. Lätt att göra, hyfsat nyttig och annorlunda smak av kardemumma och saffran.

YOHURTKRÄM MED SAFFRAN & KARDEMUMMA (4 stora eller 6 små port)
8 dl mezeyoghurt
2 tsk vaniljsocker
3 msk socker (smaka av om du vill ha mindre sött)
1/2 tsk kardemumma
1 kuvert saffran
pistaschnötter till garnering

Rör ner socker, vaniljsocker, kardemumma och saffran i yoghurten. Vill du vara riktigt noga med saffranet så blötlägger och rör du först ut den i lite ljummen mjölk, men jag rör ner den direkt i yoghurten. Häll upp i portionskoppar/skålar. Ställ in i kylen tills du ska servera dem. Garnera med hackade pistaschnötter.

12 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Tack för receptet !
Ja det är typisk aprilväder just nu.
Kram Hedvig

12:03 PM  
Blogger Tankevågor said...

Men vad gott det där ser ut! Mina favoritsmaker också! Det här skulle jag vilja prova som frukost någon gång i helgen. TACK för receptet! :))

4:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

åh, det låter lika gott som det ser ut. det här ska jag prova!

5:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det är verkligen rena rama Aprilvädret. jag har idag kört genom snö, hagel, regn och solsken. jag älskar saffran och är väldigt förtjust i kardemumma så detta måste provas. Glad Påsk måste jag passa på att önska dig.

5:54 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: ja det kan man verkligen säga!

londongirl: det är en annorlunda och väldigt speciell smak - men gillar du saffran borde du gilla yoghurtkrämen.

tina: den är lite speciell, som jag skrev här ovan - men jag gillar den (inte bara jag utan 3/4 av familjen).

kersti: ja vädret har varit rejält omväxlande idag. Om du gillar saffran borde du gilla den här. Glad påsk till dig! Jag har inte hunnit titta in till dig på ett tag...

9:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mums, verkar onekligen gott. :P

10:06 PM  
Blogger görel said...

Ett jättehärligt recept! Jag älskar kardemumma, saffran OCH pistagenötter så det här kommer jag absolut att prova. Och skitsnygga bilder som vanligt, både den här och onsdagens.

Hoppas ni får en skön påsk!

9:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Smarrigt värre och fin bild också!

11:39 AM  
Blogger Daniel Roos said...

Det här tycker jag lätt top gott verkligen det kanske jag borde pröva hemma. Jag är för dålig på att laga grejer hemma kan ju vara så att man får nog när man gör det jämt men såna här grejer är kul. Glad Påsk mvh Daniel

2:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

åh, det hade jag glömt, har i perioder gjort något liknande, fast utan saffran, men nu var det länge sedan, måste testas med saffran! Snygga fotgrafier

3:28 PM  
Blogger Dubbelörn said...

Provade denna i lördags! Skippade saffranet eftersom "somliga" (dvs sonen) inte gillar det ;).

Men även utan saffranet så blev det supergott i all sin enkelhet. Gillar såna här desserter som är snabba att göra o med ingredienser som man oftast har hemma.

Tusen tack!!

Kramar

3:01 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lumumma: det är gott!

görel: tack, både för komplimangen och hälsningen! Vad glad jag blir. Det låter som om det här är en efterrätt för dig!

lisa: tack, vad kul att du tycker det!

daniel roos: ja, det är lite ovanliga smaker. Kan tänka mig att det blir så när man som du arbetar med mat och framför allt desserter hela dagarna. Då får det bli enklast möjliga hemma. Hoppas att du haft en bra påskhelg!

lotta: tack! Det är märkligt hur man ibland helt glömmer vissa rätter...då är det bra att bli påmind.

dubbelörnen: kul att höra! Kardemumma är ju jättegott tillsammans med yoghurt. Saffran har en väldigt speciell smak och här blir den väldigt tydlig. Bättre att göra som du gjorde om någon inte gillar saffran.

4:53 PM  

Post a Comment

<< Home