Friday, April 11, 2008

Jordgubbslängtan



När jag växte upp odlade min farmor och farfar jordgubbar i långa rader. Mina sommar- och semesterminnen från den tiden doftar väldigt mycket av solvarma, söta jordgubbar. Idag finns inte de stora och arbetskrävande landen kvar, men torpet och marken finns. Där har min pappa planterat jordgubbar i ett mindre land så att mina barn också kan få njuta av solmogna bär. DN skriver idag att de första svenska jordgubbarna redan är här. Härligt, tänker jag - men när jag ser priset 115 kronor för 250 gram förstår jag att jag får vänta på de svenska gubbarna ett tag till. I stället får jag hålla till godo med importerade jordgubbar. Inte alls lika mycket smak, men varma i ugnen i den numera klassiska efterrätten Gino, smakar de ändå lite sommar. Kanske något att göra i helgen!

GINO
Jordgubbar
Kiwi
Banan
Vit choklad

Sätt ugnen på grillvärme. Rensa jordgubbarna och skala de andra frukterna. Skiva dem och bred ut i en ugnsfast form. Hyvla över ett ordentligt lager med vit choklad. Ställ in i ugnen en kort stund, frukten ska bli varm och chokladen ska få en aning färg. Ät som den är eller med vaniljglass till. Frukterna kan förstås bytas ut mot andra om du vill det.

17 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ha, gino är min favorit. Tänk att varm frukt kan vara så gott. Ha en god helg! :)

1:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hittade precis hit! Vilken fin blogg, lägger till i blogrollen;)

7:13 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hittade också nyss hit, så direkt in i bloggrollen för mig med! Och roligt att du också skrivit om varm god frukt för det gjorde jag för ett par dagar sedan också.

11:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

MM man kan verkligen längta efter de där jordgubbarna.

7:40 PM  
Blogger Åsa said...

Mums! Åh, vad gott, och med vit choklad också :)
Jag slog till med jordgubbar redan i påskas... hrm, inte helt ekoreko förstås men de var faktiskt riktigt goda. Jag hade en riktigt lyxig födelsedagsfrukost med yoghurt, jordgubbar och honungsrostade poppad quinoa :)

Men nu väntar vi på att det ska ta fart där ute i landet! Hoppas du kommit iväg till trädgårdsmässan och fått inspiration inför säsongen :)

9:27 PM  
Blogger Lusthuset said...

Det låter verklig gott och verkar var tämligen lätt att åstadkomma! Ha en skön helg. Kram !

11:15 PM  
Blogger Daniel Roos said...

Gino vilken klassiker sånt funkar alltid ha dte så bra mvh Daniel

2:37 AM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Åh mums vad gott! Först lockade bilden på den färska frukten och sen när jag läser vidare och ser att du skriver om Gino, så blir jag ju ännu mer sugen :)

11:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Gino är en gammal fin och säker favorit! Smaskens!

7:06 PM  
Blogger Tankevågor said...

Mums tycker också om Gino! Men jag skulle vilja ha tips om en riktigt GOD vit choklad.
Jag föredrar mörk vanlig choklad, tycker den vita är för söt.

Men vitt är ju så vackert till jordgubbar...

9:22 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lumumma: visst är det gott! Smaken blir så annorlunda när frukten är varm. Ha det bra själv!

katja: välkommen och tack så mycket! Vad kul! Jag ska kika in hos dig...

sanna: Välkommen hit! Ibland är det märkligt hur man skriver om i stort sett samma saker samtidigt. Jag ska titta in till dig och se vad du gjort!

kersti: visst är det underbart med färska jordgubbar!

åsa: vilken härlig födelsedagsfrukost - mums! Nej, det är inte ekoreko precis - men man får väl göra sina små undantag. Det är tyvärr få av de frukterna vi äter under vintern som är ekoreko. Fast det blir bättre och bättre, äpplen och bananer finns för det mesta. Däremot fraktas de....

lusthuset: det är superenkelt och smakar väldigt lyxigt och gott! Bra kombination:)

8:49 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

daniel roos: ja, vissa av dem är verkligen värda att komma ihåg. Allt behöver inte vara nyskapande!

helena/bildbloggerian: färsk frukt är gott och varm blir den helt annorlunda. Smaken lyfts fram. Bra att ta till när inte de riktiga sommarfrukterna kommit.

linda: den har verkligen sina fördelar: enkel att göra och väldigt god!

londongirl: jag älskar själv mörk choklad. Egentligen tycker jag också att vit choklad är alldeles för söt, men till Gino passar det onekligen väldigt bra med vit choklad. Tycker att Fazer har en rätt ok sådan, smaken är lite vaxig men konsistensen är bra när den ska vara varm. Viss vit choklad smälter och "försvinner".

9:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

du ska veta vilken jordgubbslängtan jag får varje dag jag går in här och ser ginobilden. vill ha vill ha vill ha!

8:06 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Vi äter det ofta! Italienarna börjar kopiera, mkt populär :)

4:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Stormdiggar dina bilder, har alri varit här innan - men kommer gärna tebax ;)

Lägger till dej på favoriter // PiM

10:15 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: ahh, så länge jag visar den här bilden har du anledning att titta in ofta! Skämt åt sido - jordgubbar är verkligen gott.

var dags glimtarn: se där! Visst är det en god och enkel efterrätt!

pim: tusen tack för de orden, nu blir jag stolt. Vad kul att du lägger till mig. Jag ska uppdatera min lista när jag har mer tid...

6:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag gjorde det! du gav mig inget val! jag köpte jordgubbar och gjorde gino, jag kunde inte låta bli! :)

9:55 PM  

Post a Comment

<< Home