Wednesday, April 09, 2008

Sallad med limabönor



Snön ligger än en gång som ett täcke över vårblommorna. Men den här gången är snön blöt och troligen bara på kortvarigt besök. Fåglarna kvittrar för fullt och buskarnas blad är nästan utvecklade, så visst är det vår! I förra inlägget skrev jag om mitt bönkok, så även dagens recept blir med bönor. Det är egentligen inte ett recept, utan snarare ett tips. Jag tycker om att äta sallad som ensamrätt ibland, men då vill jag att den ska vara matig. Helst ska salladen också innehålla proteiner. Då är bönor perfekt förstärkning. De här bönorna "butterbeans", brukar kallas limabönor på svenska. För att passa i sallad bör bönorna ha lite tuggmotstånd, vilket ibland de vita bönorna saknar. Men den här omgången blev väldigt bra i konsistensen och har god smak.

BÖNSALLAD
Ruccola
Broccoli
Tomat
Lök, hackad
Limabönor
Olivolja
Örtsalt
Basilika
Parmesanost, hyvlad

Ta de ingredienser du gillar i en sallad och som du har hemma (jag hade t ex broccoli kvar sen dagen innan). Skär i bitar, blanda tillsammans med bönorna. Krydda och ringla över lite olivolja. Hyvla parmesanost över och du har en god och matig sallad. Den här typen av sallader passar bra som snabba lunchrätter och är också enkla att ta med i matlåda till jobbet. Ät gärna med något gott bröd till.

3 Comments:

Blogger Åsa said...

Perfekt! Det är så himla bra att få lite tips såhär. Det är så illa enkelt att bara gå på i samma spår - särskilt när man vill att det ska gå fort. Att få det såhär svart på vitt liksom "använd andra bönor", så har man ju genast fått ett tillskott i sin matrepertoar :)

Och du, nu blev du min veckans matnörd :)
Berätta gärna hur du gör med "läderbitarna".

11:32 PM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Jag håller med om att bönor är ett jättebra inslag i en sallad, för att få den lite matigare! Om jag ska äta bönorna vid sidan av maten, så tycker jag det är jättegott att bara hälla över olivolja och salt över bönorna, och kanske lite pressad vitlök. Mums!

Vad lustigt att vi båda bloggat bönsallad! =)

11:57 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: tjoho, vad kul att jag gissade rätt! Det ser inte så aptitligt, men malen carob är användbar. Jag får återkomma till det.

helena/bildbloggerian: mmm, gott med bara olivolja, salt och vitlök! Det är märkligt att det blir så lika ibland...

6:18 PM  

Post a Comment

<< Home