Thursday, April 24, 2008

Carobkakor med kokos


För ett par veckor sedan blev jag ”Matnörd” hos Åsa med bloggen Miss Meisters Mat som jag gärna och ofta besöker. Min bedrift var att jag kände igen johannesbröd på den här bilden. Här finns mer fakta. De flesta gissade på olika sorters djurfoder, vilket onekligen ligger nära till hands. Faktum är också att johannesbröd används i tillverkning av djurfoder och som bas för siraps- och brännvinstillverkning. Men det är inte den sidan som är den mest intressanta, utan det är att mjöl av johannesbröd innehåller bra mineraler och kan användas i stället för kakao. Jag tycker dock att smaken är annorlunda, så man ska inte förvänta sig samma resultat. Mjölet som kallas carob smakar sött och luktar ganska märkligt, men får god smak i t ex kakor. Eftersom jag lovade att jag skulle lägga ut något recept med carob, får jag väl skärpa mig och göra det! De här är inte ”finkakor” utan snarare grova kakor som passar bra till te.

CAROBKAKOR MED KOKOS 10-12 st
100 g smör
1 msk carobmjöl
1 dl vetemjöl eller siktat dineklmjöl
1 dl havregryn
1 tsk bakpulver
¾ dl råsocker
2 dl riven kokos

Sätt ugnen på 200°. Smält smöret Rör ner carobpulvret i det smälta smöret. Blanda mjöl, havregryn, bakpulver och socker och rör sedan ner allt i smöret. Sprid ut blandningen i en ugnsfast form ca 18x22 cm och platta till. Grädda i 12-15 minuter tills den börjar få färg. Skär kakan i bitar medan den är varm., men låt den stå och svalna i formen. När kakan svalnat kan du lyfta ut kakorna på ett fat.

13 Comments:

Blogger Åsa said...

Åh, men dom verkar ju riktigt smaskens :) Nu blev jag riktigt fikasugen juh!
Var hittar man sådant mjöl då? Har aldrig sett. Har visserligen en skida liggande kvar här och fröna/kärnorna från den andra. Kanske kan jag mortla :S
Mal man alltihopa till mjöl? Både skalet och fröna?

11:40 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Jag tror att det är själva frukten (utan kärnor) som mals till mjöl. Annars har jag köpt carobpulver i hälsokostaffärer som också har en del matvaror. Det var dessutom billigt. Carob är visserligen nyttigare än kakao, men ska man ändå äta kakor kan man faktiskt använda kakao tycker jag. Carob är mer intressant som ett experiment!

11:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mycket intressant recept... jag har aldrig hört om carob. Ska kolla lite på Wikipedia.
Ciao.
Orchidea

3:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jag visste inte att det fanns. Kul att lära sig något nytt.

9:37 PM  
Blogger Tankevågor said...

Här har jag också fått lära mig något nytt. Johannesbröd hade jag hört om förut men inte carobmjöl.

Chokladkakor är förstås alltid gott...:-)

Ha en trevlig helg!

12:17 PM  
Blogger Sara said...

Det där verkar jättegott! Härligt att äta varma, med te och honung! Nu måste jag kolla om man hittar de här grejerna söder om Paris? ;)

7:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Spännande kakor. Fast just nu ska jag nog inte göra såna. ;) :P Grattis till Matnörderiet!

8:14 AM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Carob... det var nytt även för mig. Men ditt kakrecept verkar gott!

12:56 PM  
Blogger ~~♥ Mamma Millan ♥~~ said...

åå länge sen jag hälsa på här nu ..underbart smarrig kaka..o mumsigt godis med ju!!!!!

Kram Millan!!
Ha en trevlig Vecka!!

11:24 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Orchidea: tänkte berätta lite mer, men Åsa hade mycket fakta så jag nöjde mig med att länka till hennes inlägg. Ciao.

kersti: det är kul att känna till, sen kan jag väl säga att carob är inget jag använder särskilt ofta.

londongirl: nej, det låter ju inte precis som om det har med varandra att göra heller. Hoppas att du också haft en bra helg!

sara: de är goda varma, men lite för smuliga. Smöret behöver svalna och stabilisera sig. Men ska man inte bjuda någon annan gör det inget...

lumumma: Tack! Nej det är lite onödigt förstås. Men det finns massor av annat gott som passar bättre i spurten!

helena/bildbloggerian: carob är inte så vanligt, men smaken är speciell och mindre inställsam än kakao så jag förstår varför.

mamma millan: jag har själv inte hunnit med att skriva så mycket och inte att kika in hos andra heller. Ska försöka hinna lite mer...Ha en bra vecka du också!

8:59 AM  
Blogger KrakelSpektakel said...

kan du fika?

4:43 PM  
Blogger Daniel Roos said...

Det här var intressant tycker jag ser väldigt gott ut också. hopaps helgen blir skön ha det så bra mvh Daniel

1:19 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

krakelspektakel: åh, vad tiden försvinner. Jag har verkligen inte glömt dig krakel. Det är bara att jag ligger konstant efter med allt. hoppas att du mår bättre och att det går bra för dig med ditt "nya liv". Ska titta in hos dig. Kram.

daniel roos: Tack, ja det är lite annorlunda kakor. Typiskt rejäla kakor till te, skulle jag säga. Nu var jag sen att kommentera, så jag får önska dig en trevlig vecka i stället!

11:03 AM  

Post a Comment

<< Home