Thursday, April 17, 2008

Ramslök från Gotland



Visst har jag kommit tillbaka från trädgårdsmässan, även om det inte verkar så på inläggen. Trädgårdsmässan är en mässa med vår, sommar och trädgård i fokus – bara det är härligt! Där fanns bland annat inspirerande idébalkonger som den på bilden nedan, massor med växter, hjortronplantor, fröer, trädgårdsprylar, dekorationer, en upp och ned-vänd trädgård, intressanta föredrag och även några utställare med anknytning till mat. Där fanns till exempel färsk ramslök från Gotland att handla, vilket jag också gjorde. Helst hade jag handlat flera påsar, men ramslöken tål inte att frysas, så jag fick nöja mig med en mindre mängd. Denna nordens vitlök smakar så gott i sallader och kryddsmör. Tyvärr är ramslöken svår att få tag på. Den växer i fuktiga lundar i södra delarna av landet, där kan den finnas i riklig mängd. Bladen liknar liljekonvaljblad, men doftar lök. Ramslöken har, precis som vitlök, antibiotiska egenskaper. Men mest av allt är den god!

8 Comments:

Blogger Åsa said...

Ja visst är den god ramslöken! Synd att den är svårt att få tag på.
Hittade för några månader sedan en ny sort av tofu på Ekostore med just ramslök i. Men såklart är den ofta slut! Så god är den :)

11:47 AM  
Blogger Sara said...

Där fick jag lära mig någonting nytt!
Har man den som den är i sallad, eller kan man gôra vinägrett?

5:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

har aldrig haft nöjet att smaka ramslök, men gillar annars lök i alla dess former. Ja, det är verkligen irriterande att jag ej kan hitta tebax till bloggen med "mitt handtag" ha ha ha // PiM

8:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Spännande! Vet du om man kan köpa frö för odling? Har aldrig smakat denna ramslök men blev väldigt nyfiken och sugen...

9:09 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: jag skulle önska mig en lund full av ramslök...Det låter som en god tofu och populär! Vitlök har ju en liknande smak, men ramslöken är speciell just för att hela bladet går att använda och smaken är också lite annorlunda.

sara: det går bra vilket som. Jag klipper ner bladen som de är, men visst kan man använda dem i en vinägrett, ramslöksolja eller en yoghurtsås.

pim: lök är verkligen supermat. Den ger fyllig och god smak och innehåller massor med nyttigt. Toppen mao! Ibland tappar man bort sidor som man naturligtvis tyckte var så lätta att komma ihåg just då. Hoppas att det ordnar sig med handtag ändå!

linda: ja, det finns frö att odla. På vissa platser (t ex trädgårdsmässan) finns även plantor. Men jag har inte prövat att plantera eftersom mitt torp i Hälsingland troligen är för långt norr ut för ramslöken.

3:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ramslök är helt underbart. Jag har haft turen att få massor i mina lådor från Årstiderna. Jag har ett höjdarrecept på ingång med ramslök på min blogg, så kika in om några dagar.

9:18 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Åh, ramslöken missade jag. Tänk om jag vetat det då hade jag köpt också för jag är helt galen i ramslök.

9:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag har fryst ramslök som jag tycker fungerar bra i grytor och soppor.

7:40 PM  

Post a Comment

<< Home