Friday, May 09, 2008

Lördagsgodismed vit choklad



Till min rabarberbild i förra inlägget fick jag så många associationer till olika rabarberminnen och smarriga efterrätter med de syrliga stjälkarna. Det var roligt att läsa hur betydelsefull rabarbern är i våra minnesbilder. Kanske är det för att rabarbern bara finns just nu och inte året runt. Då borde jag förstås göra något med rabarber idag, men det blir det inte. Brazilian Lindas tema för Lördagsgodis den här veckan är nämligen vit choklad och jag har en alldeles underbar hallonpaj som är mitt bidrag. Hallon tillhör ju också sommaren, men de finns trots allt att få tag på även i fryst form året runt. Till den här pajen går det bra att använda frysta bär. Titta in hos Linda för mer Lördagsgodis. Trevlig helg!

HALLONPAJ MED VIT CHOKLAD
100 g smör
2 dl havregryn
2 dl siktat dinkelmjöl (eller vetemjöl)

Fyllning:
1 pkt vaniljvisp eller liknande
5 dl hallon, frysta eller färska
Vit choklad

Sätt ugnen på 200°
Smält smöret. Rör ner havregryn och mjöl. Platta ut i en pajform. Sätt in i ugnen ca 15 minuter. Låt skalet svalna. Fyll det sedan med den uppvispade vaniljvispen eller motsvarande. Dekorera med hallonen och hyvlad vit choklad.

15 Comments:

Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Mmm, det där lät underbart gott och somrigt! Det skulle jag gärna tänka mig att äta till frukost nu... =)

9:13 AM  
Blogger Åsa said...

Oh, herre jösses vad enkelt och gott!!!!! Vit choklad och hallon är en lyckad kombination ;-)

Hoppas du får en skön helg och solen skiner på dig också!

Krams
/åsa

11:08 AM  
Blogger Tankevågor said...

Åh så gott det ser ut! Det här bara måste jag prova i helgen. Jag är inne i en hallonperiod just nu (hm...den har nog varat ett tag om jag tänker efter)
Tack för receptet! :-)

11:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Den här ska jag bjuda Carl på en solig sommardag, vit choklad är han stora förtjusning. Jag känner på mig att han kommer att smälta som smör i solsken ;) Tack för tipset!

8:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

Åh,det är bara att hålla med all att det verkar jättegott. Har slut på hallon i frysen men blåbär har kvar,blir nog inte lika gott....

8:52 PM  
Blogger Sara said...

Nej... Nu kommer jag drömma om hallonpaj och vakna hungrig i natt, och gå upp och tömma kylen i ren frustration eftersom jag varken har hallon heller vaniljvisp i gömmorna.

9:19 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

helena/bildbloggerian: Det är både gott och somrigt - men frukost, njaaa. Kanske brunch?

åsa: ja, smakerna passar bra ihop. Den vita chokladen blir riktigt bra här. Helgen har varit solig och skön, men idag har nordanvinden kommit. Hu, vilken skillnad. Hoppas att du också haft en bra helg!

londongirl: en hallonperiod får gärna sträcka sig lääänge. De är goda att äta bara som de är eller i olika desserter. Jag tror nog att du kommer att gilla pajen.

tina: det hoppas jag att han gör! Även de som inte älskar vit choklad kan nog gilla den här pajen. Chokladen blir rätt frisk ihop med hallonen.

karinw: absolut, blåbär blir också bra. Det borde jag ha skrivit! Lycka till med pajen!

sara: oj, det låter inte så bra....Bäst att du skaffar hallon, vit choklad och vaniljvisp!

9:00 AM  
Blogger Ninni said...

Mums, vad gott! Hallon är otroligt gott. Trots allt överflöd på frukt så längtar man ibland efter de smaker man är van vid, som just rabarber och hallon. Jordgubbar finns ju att få tag i här i Brasilien, men de jag smakat har varit sura och smaklösa. Absolut ett recept jag ska prova till sommaren när jag kommer hem. Tack för det!

1:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

Härligt. Nu blev jag sugen på hallon ... Kram!

2:53 PM  
Blogger Rebecca said...

Trots att jag är en förespråkare av mörk choklad lockades t.o.m. jag av din kreation. Ska onekligen testas inom snar framtid.

3:29 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Denna måste jag testa! Låter ljuvligt.

1:57 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ninni: det kan jag tänka mig att du gör trots allt gott som finns hos dig. Smaker och dofter är förknippade med så mycket minnen och känslor. Är man borta en längre tid från Sverige, blir det nog så. I sommar får du mumsa på svanska hallon!

lumumma: hallon är så goda, helst färska förstås - men de smakar rätt mycket även efter att ha varit frysta. kram själv.

rebecca: faktum är att jag också är det. Jag gillar verkligen mörk choklad bäst. Men här blir det riktigt bra med vit choklad!

var dags glimtarn: pajen är väldigt god och lätt att göra!

10:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hallon + choklad = syndigt gott! En synd som borde begås ofta...

6:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

GUD vad gott det verkar :) det måste jag absolut testa :) jag och killen är riktiga "suckers" för vit choklad :)

8:10 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

linda: visst passar det bra smakmässig! Mumsa på!

catty: perfekt! Då måste du prova den här pajen! Ska kika in hos dig...

1:37 PM  

Post a Comment

<< Home