Thursday, May 22, 2008

Njut av nässlorna!



Trots mitt bloggnamn, har jag inte skrivit något om de nyttiga nässlorna den här våren. Det är verkligen en godsak att ta vara på. Massor med järn och mineraler. Gratis dessutom! Och mycket trevligare med en promenad i naturen än att trängas i affären, tycker jag. Ta gärna på dig ett par trädgårdshandskar eller liknande så att du slipper bränna dig. Den här gången gjorde jag pesto av nässlorna. Jag prövade att göra en variant direkt av färska nässlor och en med förvällda nässlor. Smaken blir en aning mjukare när man förväller nässlorna, vilket jag tycker är en fördel. Har man riktigt späda nässlor kan man däremot låta bli att förvälla dem. Har du nässlor som du själv råder över kan du genom att hålla efter dem, ha späda blad på gång hela sommaren. Vill du ha mer nässeltips kan du kika in hos Kinna.

NÄSSELPESTO
Ca 5 dl färska nässlor
1 vitlöksklyfta, hackad
1 – 1 ½ dl skållad sötmandel
1 dl riven parmesanost
½ - 1 dl olivolja extra vergine
örtsalt och lite svartpeppar

Välj fina, nya nässlor som inte hunnit bli förvuxna. Skölj och förväll nässlorna. Krama noga ur allt vatten. Hacka dem.
Skålla mandlarna och dra bort skalet från dem. Lägg nässelhacket, vitlöksklyftan, de skållade mandlarna och riven ost i en matberedare. Mixa allt till en finfördelad massa. Droppa sedan ned olivolja i en fin stråle, lite i taget, tills allt får en lagom pesto-konsistens. Smaka av med salt och peppar. Använd peston som du brukar använda vanlig pesto; till pasta, crostini eller som smaksättare.

11 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Vilken bra idé med pesto! Du är duktig du som har eget apotek. Jätteinspirerande. kram Kinna

2:10 PM  
Blogger Sara said...

Nässelpesto var någonting nytt! Jag har nog bara varit så pass nässeläventyrlig att jag lagat nässelsoppa. ;)

7:40 PM  
Blogger Helena/Bildbloggerian och Fototriss said...

Vad läckert med nässelpesto! Jag är ju en pestoälskare, så det låter spännande med en nässelvariant. Det gäller bara att ge sig ut i naturen och leta efter råvarorna då :)

10:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Älskar nässlor. Minns mammas nässelsoppa med kokt ägg. Det var tider det.

10:34 PM  
Blogger pudelflicka said...

Jag har faktisk gjort nässelpesto och det var riktigt gott.
Tack för receptet.
Önskar dig en skön helg !
Kram Hedvig

6:30 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kinna: det är ju ett stort intresse hos mig, men jag samlar bara några olika sorter - annars räcker inte platsen till. Tack och kram!

sara: det är inte så bara det! Nässelsoppa är verkligen gott. Har du nässlor i Frankrike? Det är svårt att vara säker på de vilda växterna när man är i andra länder.

helena/bildbloggerian: Det är ju en viss smakskillnad, men förvånansvärt lika ändå. Jag tycker att det blev väldigt gott och billigare än att handla färsk basilika. Fast det finns god pesto på burk också!

lumumma: Mmm, vad gott! Och säkert ett mysigt minne också.

pudelflickan: Ja du frågade om recept på nässelsoppa för ett tag sedan. Det finns bl a hos Kinna. Hur gjorde du din pesto? Skön helg till dig!

8:36 AM  
Blogger Åsa said...

Åh, det skulle vara något för mig - jag som faktiskt inte är så överförtjust i basilika. Tyvärr har jag missat nässelplockandet och nu har de hunnit växa till sig lite för mycket för att jag ska ut och plocka, ens med handskar på.

Det fick bli löktravsfrossa i år istället :)

1:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

jag tycker nästan om allt,
men har inte fått smak för nässlor

4:12 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kul tips! Jag ska ge mig ut i morgon och plocka,bra terapi på en lördag det!

10:43 PM  
Anonymous Anonymous said...

Så smart med pesto, det har jag inte tänkt på men ska absolut prova. Råvaran fins ju i överflöd, det är bara att ta på handskarna och sätta igång och plocka. Man får så bra tips här hos dig.
Ha en trevlig helg i solen.

10:49 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: en sak i taget är väl en bra filosofi! Nässlorna är naturligtvis godast när de är späda. Har man dem på sin egen mark kan man ju hålla efter dem.

hanneles paradis: nässlor har en väldigt speciell smak. Kanske har du redan allt vad du behöver av de mineralerna. Ofta smakar det inte bra då.

karinw: bra terapi och billigt nöje! Men ta på dig handskarna...

kersti: vad roligt att du tycker det! Hoppas att du gillar nässelpesto - det är ju alltid kul om man kan ta vara på det som finns lättillgängligt. Ha en skön helg du också.

1:14 AM  

Post a Comment

<< Home