Tuesday, September 02, 2008

Skogens röda guld



Även om jag envist vill hålla mig kvar vid sommaren, är det bara att inse att nu har september börjat. Dags att ge sig ut i skogen och titta efter till exempel skogens röda guld - lingon. Själv väntar jag ett tag till, men jag vet att det är dags nu. Vill man inte själv plocka, brukar det ändå gå att få tag på bären hos torghandlare, på marknader och i vissa butiker. Jag fick en önskan från cosifan om lingonrecept. Eftersom jag ligger lite efter i mina årstider, plockar jag fram två favoriter sen tidigare. Det ena är en lingonsalsa med smaka av chili. Perfekt till linsbiffar eller köttfärsbiffar. Det andra receptet är enkla små lingonpajer gjorda av färdig smördeg. Man kan förstås göra sitt eget pajskal om man hellre vill det. Längre fram kommer förhoppningsvis fler recept med lingon.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vilken härlig korg!

9:36 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Hej Nässelblom&Choklad. Hoppas att din sommar varit fin. Du har lagt upp jättefina foton frân Toscana.
Ha en fin dag. Kram J

9:15 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

Underbar korg, är den din? Eller lånat foto? FInns det så mkt röttguld att fina nu....
Här vid Lago M så finns inte några men dock kantareller :)

9:37 AM  
Blogger Var dags glimtarn said...

att finna ska det ju stå.....

9:37 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

tina: Visst är den fin. Den finns i torpet i Hälsingland och användes av min farmor och farfar, kanske ännu längre tillbaks i tiden.

lillie plein d'amour: Hej själv. Roligt att höras. Ja tack, jag hade en toppensommar i Italien och Hälsingland. Så det blev tillfälle till många olika sommarupplevelser och mycket god mat. Ha det bra själv!

Var dags glimtarn: Fotot är mitt och korgen är gammal och finns i torpet i Hälsingland. Den här bilden är från förra hösten då vi hittade bären på bilden. Jag ska ge mig ut i lingonskogen längre fram i september, men jag vet att det finns en del att plocka nu. Det är inte ett jättebra bärår, men lite till husbehov går alltid att hitta. Svamp lär det däremot var gott om efter omväxlande väder med regn och sol. Kantareller är riktigt gott!

10:17 AM  

Post a Comment

<< Home