Thursday, September 11, 2008

Sommarsmak i månadens Lördagsgodis



Sommaren är slut och Lördagsgodis drar igång. Som vanligt är det Linda i Brasilien som håller i trådarna. Temat är "Sommarsmaker", vilket jag tycker låter helt underbart. Vill du vara med får du skynda dig att lämna ett bidrag före klockan 12 den 12 september. Annars får du kika in hos henne i helgen för mer lördagstips. Mitt bidrag är en blåbärspaj. Tyvärr finns det nog inte många blåbär kvar att hitta i skogen, men det går bra att använda frysta också. Blåbär en ett bär jag använder alldeles för lite med tanke på hur mycket nyttigt det innehåller. Blåbär innehåller antioxidanter som stärker blodkärlen och förbättrar cirkulationen. Därför kan ett par matskedar blåbär om dagen hjälpa till att förbättra synen och skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar. Strö dem över din gröt eller yoghurt - både gott och nyttigt!

BLÅBÄRSPAJ

2 dl siktat dinkelmjöl
1 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 msk socker
150 g kylskåpskallt smör
1 ägg

Fyllning:
2 dl crème fraiche
ca ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
blåbär, mängd efter tillgång

Hacka samman ingredienserna till pajdegen. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Låt vila svalt ca 30 minuter. Förgrädda sedan pajskalet 10 minuter i ugnen på 200°C.
Blanda crème fraiche, socker, vaniljsocker och ägg. Häll smeten i det förgräddade pajskalet. Grädda ca 15 minuter. Ta ut pajen och låt den svalna något. Sprid sedan ut blåbären.

11 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Det såg gott ut ! Blåbär är jo så nyttigt också. Jag äter blåbär i min fruktblandning varje morgon.
kram hedvig

11:35 AM  
Blogger Katrin said...

Blåbär har jag nog i frysen, måste absolut prova detta! Det får bli efterrätt i helgen:)

11:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

Blåbär är väl bland det nyttigaste som finns? Och gott är det minst sagt. Blåbärspaj - vilken lyx! :)

11:48 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelfkickan: Mmmm, vilken god frukost.

katrin: du hade minsann en riktigt god paj att bjuda på själv!

lumumma: ja, det är lyx för jag plockar alldeles för lite blåbär...De som finns att köpa frysta är tyvärr inte riktigt lika goda, de smakar mindre.

3:37 PM  
Anonymous Anonymous said...

Mums! Vi finnar gör det på vanlig vetedeg.

9:56 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, färska blåbär är riktig lyx för mig. Det är allt för sällan jag tar mig tid att ta mig till någon skog för att leta blåbär. Finns dock oftast hemma i fryst form ;-)
Fin bild :) Ser ut att vara en ruggig dag vilket säkert gjorde att det passade extra bra med den till synes supergoda blåbärspajen :)

Trevlig helg!
Krams

11:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Blåbär är mums, bara synd att det är så trist att plocka.

11:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ååh vad många sköna gomfrestande bilder och recept du har. Jag har inte sett något som tyder på att du i n t e är vegetarian. Har jag rätt så är du välkommen att registrera din blogg dig på VeggieToppen. www.veggietoppen.com/veggietoppen

mvh/ Jonas

3:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

hanneles paradis: det blir nog mums det med!

åsa: jag tycker också att det är lyx med färska bär. Lite sensommar är det allt på bilden. Hoppas att du också haft en trevlig helg!

kersti: det tar så lång tid att plocka blåbär, synd eftersom det är så gott!

veggiejonas: tack för de snälla orden! jag ska gärna registrera mig på Veggietoppen.

10:03 PM  
Blogger kockajäveln said...

wow, sicken härlig blogg!:)

2:10 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

chili: Välkommen hit och tack! Nu sk jag ta och kika in hos dig.

9:53 AM  

Post a Comment

<< Home