Thursday, September 04, 2008

Från min vilda trädgård



Vilken tur jag har! När jag har varit på landet och njutit av nyskördade grönsaker har någon annan skött min "vilda trädgård" som är en allmän park en bit bort från trafiken. Så i helgen kunde jag plocka späda fina kirskålsblad och äta en härlig Kirskålspaj. Receptet hittar du här. Den här gången gjorde jag den utan morötter och med mer grädde i äggstanningen. Nu mot slutet av sommaren kan bladen vara rätt grova, då får du förvälla dem längre innan du pressar ur vattnet och använder dem. Men har de slagits eller klippts, kan de vara späda och fina även nu. Kirskål är inte så kul att ha i sin egen trädgård, men så här på avstånd är det suveränt att ha tillgång till de kryddiga bladen. Jag plockade extra mycket och la in i frysen till i vinter. Smakligt ogräs!

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Haha, ogräs är faktiskt riktigt gott! Och kål är alltid gott. Och paj. Och oj vad jag är hungrig... :)

5:59 PM  
Blogger Tankevågor said...

Vad gott med kirskål. Visst var det du som skrev om det en gång förut. Då hade jag inte provat. Men det har jag nu.

Lingonbilden i förra inlägget är bara för underbar. Som hämtad ur Elsa Beskows sagobok. :-)

6:59 PM  
Blogger Kastanjen said...

Jag hade ingen aning om det går att äta kirskål. Kul! Den pajen måste jag prova!

8:23 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lumumma: ja, det är det! Sen förstår jag att man kan bli galen på kirskål i trädgården för den tar verkligen över och så många pajer vill man kanske inte äta.

londongirl: ja, visst var det jag som skrev om kirskål. Vad kul att du testade, vad tyckte du?
Tack snälla för din fina beskrivning av lingonbilden!

kastanjen: välkommen hit! Ja, visst är det otroligt att det finns så mycket som vi ratar och kallar ogräs som är användbart! Testa gärna, men försök hitta späd fin kirskål. Den börjar bli lite väl grov så här på sensommaren.

9:26 AM  

Post a Comment

<< Home