Tuesday, September 16, 2008

Internationell matmarknad



I helgen var det Veggiemässa här i Stockholm. Jag hade tänkt gå dit och titta, men i stället såg jag den japanska filmen Porco Rosso av Hayao Miyazaki tillsammans med min dotter. Filmen var bra, även om min favorit fortfarande är den charmiga Totoro, så det var ett bra val. Men tyvärr ingen rapport från mässan. Däremot kan jag tipsa om att det just nu pågår en internationell "Street Market" i city, runt Sergels Torg. Värt ett besök om du är i närheten och är sugen på att handla frasig baklava, goda ostar, smaka crêpes lagade på franskt sätt eller bara vill kika och känna atmosfären. Marknaden håller på till och med den 29 september.

8 Comments:

Blogger Annika said...

Tack för tipset! Låter nästan som att det vore läge för en tripp in till stan innan veckan är slut för att kolla utbudet!
Du har förresten en jättefin blogg; jag har bara varit inne och kikat som hastigast tidigare, men nu har jag läst här inne och kollat lite mer!
Jag matbloggar på:
http://annikas-smaskens.blogspot.com/

2:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilket bra tips. Ska försöka mig på en tur in till stan i slutet på veckan.

5:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad jag kan sakna sthlm och dess enorma utbud av mat, roliga evenemang, mångfald...

7:31 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

annika: Tack, vad kul att du tycker det! Matmarknaden är speciell just för att den är internationell. Så det prats franska bland de franska godsakerna osv. Tyvärr är det dyrt. Fast baklavan på bilden var väldigt god.....

kersti: det är alltid roligt att titta på matmarknader. Tyvärr är det lite för dyrt för att man ska handla några större mängder. Men något kan man kanske smaka. jag vet inte öppettider, men det går nog att hitta under någon sthlm-på-gång-sajt.

Josefina: visst finns det en hel del, men när man bor i sthlm är man i regel ganska dålig på att utnyttja allt detta. Jag bor i stan, men är nästan aldrig i city!

8:55 AM  
Blogger Åsa said...

Nämen, vad trevligt! Och vilka fina baklavas (på bilden din) som ser supergoda ut. Det bästa med den marknaden är väl också, förutom all god mat förstås, att den håller på ett tag så ni kan gå tillbaka och smaka mer :)

11:41 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: de var supersmarriga och väldigt olika. Jag gillade den bulliga sorten bäst för den var inte så söt, men min dotter älskade den frasiga platta med mer honungssmak. De är så mäktiga så man kan dela dem och äta en halv åt gången...

10:40 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Tack för ett toppenbra tips! Jag åkte förbi häromdagen och undrade just vad det var när jag såg lite franska flaggor vaja över stånden. Måste absolut dit i helgen.

11:26 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Ja, det finns mycket gott att kika på. Framför allt är det mysigt att höra franska, italienska och engelska och höra om ostar, kakor och annat från kunnig personal.

3:02 PM  

Post a Comment

<< Home