Thursday, September 18, 2008

Direkt från köksträdgården



Blomkål har varit en underskattad grönsak - i alla fall av mig! Men nu har jag ändrat uppfattning och skulle gärna ha tillgång till många vackra blomkålshuvuden. I år planterade min pappa blomkål som trivdes och växte över all förväntan. Plötsligt en dag fanns där huvuden stora som fotbollar. När jag bröt av en bukett och smakade, förstod jag hur mycket godare smaken är hos den nyskördade blomkålen. Så hemligheten är nog att hitta ekologiskt odlad, nyskördad blomkål. Vill du sedan tillaga den, blir den väldigt god ugnsbakad med tomatsås och parmesan.

BLOMKÅL I UGNEN
Blomkål
Örtsalt
Enkel tomatsås
Parmesanost

Förväll blomkålshuvudet en stund. Se till att vattnet rinner av. Dela i stora buketter som du sprider ut i en smord ugnsfast form. Krydda lite. Häll över tomatsåsen. Hyvla till sist över rikligt med parmesanost. Sätt in i ugnen på 200°C och gratinera i 10-15 minuter. Passar bra till ris och t ex linsbiffar.

8 Comments:

Blogger Ilva said...

jag har gått och kastat längtansfylda blickar på blomkål länge nu, måste nog köpa snart! Vilken toppenpappa!

11:09 AM  
Blogger Åsa said...

Wow! vilket huvud. Och visst är blomkålen godast sådär färsk och spröd. Passa på att hyvla den (rå) tunt och blanda i salladen.

11:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det lät gott, jag gillar blomkål och att ha den i det egna (eller pappas) landet är ju superlyxigt. Ja, jo - jag borde nog samla lite färgklickar i dag med, får se vad jag hinner med.

12:53 PM  
Blogger Annika said...

Vilken vacker bild! Jag älskar blomkål. Kokt, i gratäng eller den riktigt gammaldags stuvade blomkålen...snacka om omodern mat! Eller stuvad vitkål, för den delen, inte dumt det heller!

Låter supergott med tomatsås och parmesan!

1:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Blomkål är en favorit. Vi gör snabba blomkålssoppan på buljong, blomkål och färdig ostsås. Vi steker den tillsammans med morötter, vitkål och squash och blandar i ris eller har bredvid till kött eller fisk. Eler bara som den är i sallas.

7:49 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: Ja, han är verkligen det! Du får ta och slå till på lite blomkål, kanske dags att göra det där receptet med kakao. Det är gott!

åsa: Absolut, utan tvekan. Vad enkelt att hyvla den, varför har jag inte tänkt på det. Tack för tipset.

misen: Ja, det är den lyxigaste maten man kan få. Idag skiner solen och färgklickarna lyser!

annika: Tack! Men omodern mat kan bli modern med små små förändringar. Det brukar du vara duktig på! Jag ska nog testa lite olika blomkålsrecept...

kersti: Blomkålssoppa är ju jättegott. Vad mycket det finns att göra. Tack för alla tips! Jag ska verkligen gå vidare med min bekantskap med god blomkål.

12:29 PM  
Blogger Lillie plein damour said...

Hej vännen, hur är det?
Jag har börjat att beställa ekologiska grönsaks och fruktlâdor och sedan dess har jag börjat att tycka mer om grönsaker och frukt, det smakar sâ mycket bättre.
Kram J

9:57 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lillie plein d'amour: jag har varit på resande fot mest hela sommaren och även nu har jag haft en mysig höstvecka på landet - därav mitt sparsamma bloggande och besökande. Jag tycker att ekologiska grönsaker smakar bättre, vissa är det väldigt stor skillnad på. Vad härligt att få hem en låda med grönt! Kram.

9:54 AM  

Post a Comment

<< Home