Tuesday, September 30, 2008

Gott och nyttigt höstgodis




Höst på landet är dofter av löv, ved, svamp och äpplen! Varje morgon väckte min sjuåring mig tidigt tidigt med uppmaningen att jag måste upp och elda i spisen. Hon fryser aldrig, så jag tror snarare att det var den mysiga stunden hon var ute efter. Vi gick upp och eldade, lyssnade på knastret från veden och kände värmen sprida sig i köket. Samtidigt passade jag på att göra torkade äppelringar. De torkar så bra, hängandes på spett eller trådar över spisen och sprider en ljuvlig äppeldoft i huset. De går också bra att torka på låg värme i vanlig ugn, även om mysfaktorn inte är lika hög. Vill du bevara den ljusa färgen kan du doppa dem i vatten med lite citron innan du torkar dem. Jag gjorde inte det, eftersom jag nu lärt mig att de går åt snabbare än snabbt. Varje dag tog de äppelringar jag torkat slut, varje dag torkade jag fler och fler - men jag har inte en enda äppelring kvar!

10 Comments:

Blogger pudelflicka said...

Förstår att din dotter tycker om myset från elden och vad härligt med torkade äpplen.
Jag tänkte prova det då det är så gott.
Kram Hedvig

12:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Va' härligt - saknar öppen spis som vi hade när jag var barn. Och kakelugnar. Hemtorkade äppleringar måste vara gott.

8:28 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

pudelflickan: det är stunder som även jag alltid kommer att minnas, även om jag är trött när hon väcker mig.

josefina: det är så rofyllt och lugnt med elden som sprakar och värmer. Det är gott!

8:48 AM  
Blogger Ninuska said...

Trevlig blogg!

10:42 AM  
Blogger Sara said...

Varje gång jag tittar in får jag en våldsam längtan efter svensk höst! Brasa... äppelskivor... Suck...

11:04 AM  
Blogger Tankevågor said...

Oj, det här blev en nostalgitripp för mig! För min mamma och pappa torkade alltid äpplen så när jag var liten. Minns att vi hade det som godis. Ibland användes de såklart till allt annat i bakning osv. Men vi fick alltid äta dem direkt när de torkat.
Tror inte det blev någon kvar där heller... ;-)

1:06 PM  
Blogger Sanna said...

Åhh..vad mysigt det hela låter! Äppelringarna får mig att minnas när jag var liten och det alltid hängde äppelringar i köksfönstret, mmm..vad gott det är. Kanske får bli helgens utmaning..

10:13 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ninuska: vad kul att du tycker det och välkommen tillbaka! Ska kika in hos dig.

sara: det finns vissa bitar med svensk höst som är underbara. Just nu är det härligt, men sedan när alla löven singlat ner från träden blir det faktiskt lite trist.

londongirl: vad roligt att höra. Det låter som ett väldigt mysigt minne att bära med sig. Då är det värt att äpplena tar slut!

ayla: vad härligt att ni hade äppelringar hängande i fönstren! Det är faktiskt väldigt enkelt att göra dem.

10:07 AM  
Blogger Åsa said...

Mmmm, det kanske skulle vara värt att pröva i vanlig elugn ändå. Kan ju släcka ner här, sätta en massa ljus uppepå spisen och dra fram en stol i köket och läsa en bok under tiden :)

1:24 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: då blir det ju väldigt stämningsfullt ändå!

6:53 PM  

Post a Comment

<< Home