Friday, September 19, 2008

Kardemummalassi



Solen skiner, luften känns mild och behaglig - äntligen! Förhoppningsvis blir det en helg med lockande uteväder. Dagens recept blir en lassi med mycket kardemummasmak. Gott att dricka även när sommarvärmen är över. Nu ger jag mig ut i skogen i en vecka. Ha en riktigt skön helg!

LASSI
6 dl mild naturell yoghurt
2 dl kallt vatten
1-2 tsk mald kardemumma
ca 2 msk råsocker (ta mindre om du vill undvika socker)

Blanda alla ingredienserna till en slät dryck i en matberedare eller mixer.

11 Comments:

Blogger Ninni said...

Åh om jag bara hade naturell mild yoghurt inom räckhåll...Naturell yoghurt finns bara i små förpackningar. Inget som tilltalar brasilianare tror jag, de är ju riktiga sötgrisar:-)Sötad, smaksatta varianter finns i ett otroligt utbud...
Avundas dig verkligen veckan i Hälsingland. Hoppas du får fint väder och hittar lite svamp och bär! Kram Ninni

3:14 PM  
Blogger pudelflicka said...

Tack för receptet.
Önskar dig en skön helg !
Kram Hedvig

3:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

spännande recept!=)

10:51 AM  
Blogger Åsa said...

Solen skiner här i alla fall och det är en riktigt skön "sensommarhelg" Inte är det väl höst än va? ;-)

Bäst att skynda ut och njuta! Hoppas solen skiner på dig och de dina också!

11:35 AM  
Blogger Tankevågor said...

Tack så jättemycket för det här tipset!! Det passar mig perfekt (med lite mindre socker förstås)
Det är så gott med naturell youghurt och kardemumma är en favorit här.

7:52 PM  
Blogger Kastanjen said...

Låter jättegott!
Jag håller med dig om att blomkål är underskattad. Men visst kan den se lite trist ut om man bara kokar den och lägger upp den på en vit tallrik! Det finns klatschigare.

9:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kardemumma är mitt mellannamn, och detta verkar väldigt gott... (Bloggar på nytt ställe, se länk).

11:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det låter härligt när du säger: Nu ger jag mig ut i skogen en vecka.....önskar att jag kunde följa med.
Hoppas att du hittar mycket gott, gula kantareller och får en massa fina naturupplevelser. Du glömde väl inte att ta kameran med dig :)
KRAMMMMM

7:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

Lassi gillar jag inte, men väl dig, dina bilder och de flesta andra recept och tankar som du så generöst delar med dig av - så du har en liten nominering att hämta hos mig när du kommit hem från skogen

9:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

En skön helg till dig! :)

8:58 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ninni: då är det svårt att göra lassi. Minns en gång när jag ville dricka caffé latte till frukost på Rhodos och de kom med en liten minitetra med mjölk - den räckte inte långt. Vädret var soligt och varmt för den här tiden, faktiskt den finaste veckan sen i somras. Svamp hittade jag, men inte många bär.

pudelflickan: tack, tack - det blev helg hela veckan på landet!

filibabba: testa om du gillar det!

åsa: precis så härligt väder blev det hela veckan. Ibland åt vi till och med lunch ute. Fikade ute gjorde vi varje dag. Det är bara att ta chansen och ladda lite sol innan höststormarna kommer.

londongirl: det är riktigt smarrig och du kan absolut ta mindre socker. Jag gör själv gärna det, men vanligen är lassi lite söta.

kastanjen: det är det! Nej, det var nog så jag tänkte på blomkål förrut, då är den rätt trist. Färgglada grönsaker är mer lockande. Men blomkål med tomatsås blir mer färg!

josse: Det skulle kunna vara mitt med. Jag och min större tjej är besatta av kardemummasmaken och skulle kunna hälla i hur mycket som helst i lassin. Tyvärr gillar inte sjuåringen smaken.

clara: gissa att det var härligt. Sol, milt väder, vackra färger, både gula kantareller och trattisar i korgen. Kameran var med så jag fotograferade en hel del. Inte lika mycket som jag skulle vilja - men mycket. Hade varit kul att ha dig med!

lotta: tusen tack, vilka underbara ord och vilken fin värmande nominering. Vad glad jag blir. Ska lägga in den här och dela ut den vidare när jag kommit i fatt lite efter ledigheten.

josefina: tack det samma!

9:10 AM  

Post a Comment

<< Home