Monday, October 06, 2008

Två år!



Bloggfödelsedagar brukar firas med en tårta eller liknande. Men jag har helt glömt att uppmärksamma Nässelbloms födelsedag, inte bara i år utan även förra året. Så nu får det bli en liten tillbakablick. I september för två år sedan skrev jag mitt första inlägg här. Första kommentaren fick jag av Var Dags Glimt då boende i Italien, idag i Schweiz- en stor händelse. Peppad av duktiga Kinna och Ilva kom jag så småningom igång med bilder också (det var krångligare att lägga in dem då och jag kunde bara få blogger med asiatiska tecken av någon anledning). Och det är just det som är det roligaste av allt med bloggen, att få kontakt med er som läser här och som ofta också har egna bloggar som ger inspiration och underhållning. Så själva födelsedagsfirandet är egentligen ett stort tack till er alla som tittar in här! I stället för tårta firar jag med en äppelpaj som jag haft med en gång i starten - men den är så god och enkel att göra, så den förtjänar att lyftas fram igen. Vill du ha en stor form är det bara att dubbla satsen.

SNABB ÄPPELPAJ (en liten form)
100 g smör
1/2 dl rårörsocker
3 dl havregryn
5 stora äpplen, fler om de är små
malen kanel
lite mer socker

Sätt ugnen på 200 graders värme.
Blanda smör och socker i en bunke tills du får en mjuk massa. Blanda ner havregrynen. Skala äpplena och skär dem i tunna klyftor. Bred ut dessa i en smord ugnsfast form. Hela botten ska vara täckt av ett ganska tjockt lager äpplen eftersom de smälter ihop i ugnsvärmen. Strö över lite socker och rikligt med kanel (eller efter din egen smak). Klicka ut havregrynssmeten som ett täcke över äpplena. Grädda mitt i ugnen cirka 25-30 minuter. Servera med vaniljsås, grädde eller glass.

15 Comments:

Blogger Ilva said...

GRATTIS! Det har är så kul att ha fått lära känna dig genom bloggandet fast du var ju å himla hemlig här i början, du talade ju aldrig om att du börjat blogga! Iallafall så är jag glad att både du och din blogg finns! Fortätt med det, länge!

11:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Oh va skoj. Grattis!

1:03 PM  
Blogger pudelflicka said...

Grattis till ett år ! Jag började i december tror jag.
Jag tänkte också gå på Nationalmuseet och se den utställningen.
Kram Hedvig

1:19 PM  
Blogger Åsa said...

Åh, men stort GRATTIS! Jag hittade ju dig när du var runt halvåret då ungefär. Tog mig ett tag att börja kommentera, tills jag hade en egen blogg vill säga. Och jag hoppas kunna fortsätta så i minst två år till!

Krams
/åsa

1:20 PM  
Blogger Ninni said...

Ett JÄTTEGRATTIS! Visst är det roligt med alla kontakter man får, det är ju det som är den stora behållningen. Så fortsätt skriva...:-)
Pajen är säkert alldeles fantastiskt god...kanske ska prova med något annat än de trista äpplen som finns här...
Kram Ninni

1:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilken tur att du började blogga! Du har en varm och vacker blog full av inspiration. Tack för det !

2:48 PM  
Blogger Sara said...

Grattis nässelblom!

Och jag tar gärna en stor bit av den kakan... ;)

2:57 PM  
Blogger Var dags glimtarn said...

GRATTIS! Och på min fördelsedag och allt :) Så älskar jag äpplekaka, ska testa ditt recept snart! Haha, jag var först, ska försöka hitta det inlägget :) Kram

5:09 PM  
Blogger görel said...

Grattis på tvåårsdagen för din fina blogg!

10:37 PM  
Blogger Sanna said...

Grattis på födelsedagen!! Påminner mig om att jag nog snart firar ett år med Veckansmiddag :)

Måste säga också att DEN äppelpajen är en av mina favoriter :)

8:58 PM  
Blogger Kastanjen said...

Grattis!

Ska prova att torka äppelringar jag också. Det är mycket äpplen just nu...

9:49 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ilva: TACK och tack detsamma! Jag ville ju testa lite försiktigt, det var därför...

sanna: jag blir själv förvånad över att jag haft bloggen så länge.

pudelflickan: tack. Efter ett tag blir det en rolig tidsdokumentation. Ja, jag ska verkligen försöka komma dit.

åsa: du är verkligen en av mina trognaste läsare och du lämnar ofta kommentarer. Det är jättekul! Det hoppas jag också.

ninni: tack! Utan er läsare vore det ju inte alls samma sak. Det är verkligen det som är det bästa, även om det kan vara kul att samla lite av sina tankar och recept (för mig) på en plats.

josefina: vad gullig du är! Jag tackar allra ödmjukast för dina snälla ord.

sara: tack! Tänk om jag kunde skicka den till dig - du får tänka äpple och kanel...Eller baka själv för det är lätt.

var dags glimtarn: Japp, du var föst - troligen i oktober 2006, gissa att jag blev glad. Jag får väl också säga att jag blir glad över era kommentarer idag också. Hoppas din födelsedag blev en bra dag!

Görel: tack och vad kul att höra av dig. Är du igång med bloggen igen?

ayla: ja, det ska du naturligtvis fira. Jag glömde min ett-årsdag. Det är verkligen en klassisk, enkel och supergod äppelpaj.

kastanjen: tack! Gör det om du har mycket äpplen - gott att mumsa på eller att blanda i mûsli.

9:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis i efterskott! Jag gillar verkligen att kika in här. Så är det ju skoj att vi faktiskt träffats på riktigt så att säga.

10:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad trevligt, grattis i efterskott!

7:35 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

kersti: tack, jag tycker att det är jättekul att du tittar in hos mig och att du lämnar kommentarer. Ja, det är roligt att ha träffats på riktigt och ha en verklig bild av varandra också.

emma: tack, tack - nu får jag ta och titta in hos dig.

10:39 AM  

Post a Comment

<< Home