Wednesday, October 15, 2008

Höst i köket



Fortfarande är det härlig skördetid med massor av egen- eller närodlade grönsaker att njuta av. Jag har haft mycket zucchini från landet, vilket förstås påverkat maten. Bland annat har jag gjort ratatouille några gånger. Den provensalska grönsaksgrytan är en riktig höstgryta både i smak och färg. För att färgen ska bli riktigt vacker fräser jag varje grönsak för sig. Det finns många varianter på hur grytan ska tillagas, så här gjorde jag.

RATATOUILLE 4-6 personer
olivolja
Ca 500 g zucchini i tärningar (2-3 st)
Ca 500 g aubergin i tärningar (2-3 st)
1 stor purjolök (eller 2 mindre)
ca 500 g paprika i bitar (skulle jag gärna tagit, men hoppade över det)
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 brk eller paket krossade tomater
lite socker
örtsalt
timjan
persilja

Hyvla av skalet på auberginerna, skär dem i ca 1 cm tjocka skivor. Är auberginen stor, är det bra att låta dem ligga och dra ur en stund, smaken blir mildare då. Salta skivorna och låt dem ligga och dra ca 30 minuter mellan ett par tallrikar eller i ett durkslag. Torka sedan av dem och skär i tärningar. Skär upp de andra grönsakerna och fräs dem varsamt i olivolja – i olika pannor. Då häller de färgen bättre. Låt sedan oljan rinna av grönsakerna innan du blandar dem i grytan. Purjolöken fräser jag i en traktörpanna som ska rymma allt. När löken är genomskinlig, tillsätt tomaterna, lite socker, örtsalt och timjan. Låt koka ihop till en tjock tomatsås 20-30 minuter. Tillsätt sedan resten av grönsakerna (som runnit av innan) och låt grytan puttra ihop några minuter. Jag gillar att äta grytan varm till ris, men den passar också att äta den kall.

8 Comments:

Blogger görel said...

Det finns ett problem med paprikor, och det är att det är så förfärligt svårt att få tag i svenska! Jag vill inte köpa holländska! Och odlar man själv blir det inga mängder precis.

Jag har aldrig fräst separat så här, ska prova det! Men jag undrar över att du låter de frästa grönsakerna rinna av, blir det bättre konsistens? Och använder du det avrunna till något?

10:30 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

görel: nej det är ett problem med både paprikor och aubergin. Men ratatouille är gott och jag hade så mycket zucchini, så det passade ovanligt bra. Paprikor hoppade jag över framför allt för att en av mina döttrar älskar grytan om jag gör den utan paprika. Jag låter grönsakerna rinna av för att inte den färdiga grytan ska få för oljig smak. Det borde jag förstås skrivit. Det räcker med oljan som jag fräser löken i. Den avrunna oljan använder jag inte, men det kanske jag borde göra...Lyckosta dig som är i Italien!

10:58 AM  
Blogger Ninni said...

En av mina favoriträtter, så användbar! Jag har heller aldrig fräst var sak för sig men ska testa det. Det blir en tur till grönsaksaffären idag:-)
Annars har vi hittat en annan av dina rätter som har blivit något av en favorit, Auberginegratängen som du skrev om i våras.Det är en rätt som nästan är ännu godare dagen efter när såsen fått tränga in i auberginen...Mums!
Kram Ninni

2:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vad gott och fräscht. Skulle behöva alla dom där vitaminerna. :)

9:41 PM  
Blogger Åsa said...

Mums! En perfekt maträtt att göra i större mängd. Det brukar bli många matlådor för mig :) Har heller aldrig delat upp det så utan slänger ner allt i traktörpannan.

Vad händer egentligen med auberginen när man saltar och sköljer? Suger den inte åt sig så mycket fukt och olja efter tro? Fast det låter ju konstigt att "vattna ur" vilket för mig låter som den skulle dra åt sig än mer efteråt då den skulle vara "törstig".

9:59 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

ninni: det är inte nödvändigt att fräsa dem var för sig, men färgen håller sig en aning bättre. Vad kul att ni gillar aubergingratängen. Det var länge sedan jag gjorde den, men nu är rätt tid med hyfsat pris på auberginen.

lumumma: det är en riktigt smarrig och nyttig rätt. Bra att göra mycket och ha vid flera tillfällen eller frysa in.

åsa: ja, det är perfekt att göra på det viset. Det är så lite extra jobb att göra en större mängd av den. Jag vet inte riktigt vad som händer med auberginen, men är den stark i smaken blir den onekligen mildare. Mindre exemplar använder jag direkt.

10:28 AM  
Blogger Sara said...

Ratatouille är en av mina favoriträtter! Men jag brukar fuska med färdigköpta grönsaker från frysdisken (rodnar skamset), som finns färdig här i Frankrike...

6:16 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

sara: rodna inte skamset. Ibland måste man ta genvägar, annars gissar jag att du har tillgång till fina grönsaker.

6:52 PM  

Post a Comment

<< Home