Thursday, October 30, 2008

Rostade kastanjer




Väderprognosen säger att snön är på väg. I natt ska den tydligen slå till även i mellan och sydsverige. Bäst att stanna hemma och mysa i köket. Kanske med ätliga kastanjer i ugnen. Kastanjefrukterna är vackra att titta på och väldigt goda. Men förväxla dem inte med våra vildväxande hästkastanjer. De ska man inte äta, däremot är de utmärkta att göra tinkturer av. Med en sådan tinktur får man i stället ett suveränt kärlstärkande medel som stödjer blodcirkulationen. Något som också kan vara bra i kylan, men är lite mer komplicerat att göra. Rostade kastanjer är däremot enkla att tillaga. Var bara försiktig när du skär upp dem, för de är väldigt hårda.

KASTANJER I UGNEN ca 4 små portioner
500 g ätliga kastanjer
grovsalt
smör

Sätt ugnen på 225°. Skölj kastanjerna. Skär ett kryss i toppen på varje kastanj (så att de inte exploderar i ugnen). Häll ut grovsaltet på en ugnsfast form och ställ kastanjerna i saltet.
Rosta dem i 20-25 minuter (beroende på storlek) tills de spricker upp, går lätt att skala och är mjuka. Rosta dem inte för länge, då blir de hårda. Täck med en handduk, så behåller kastanjerna värmen och hårdnar inte. Ät med lite smör till. Vill du ha en hel måltid, passar det bra med en soppa eller en sallad till eller efter.

8 Comments:

Blogger Lusthuset said...

Det har jag faktiskt aldrig smakat. Men det doftar underbart när en fransk restaurang här i staden rostar kastanjer ute över öppen eld på julskyltningssöndagen. Får nog testa i år. Nu känns det att kylan kryper närmare. Det var -1 grad i natt. Ha en skön kväll. Kram!

4:20 PM  
Blogger Tankevågor said...

Det här var länge sen jag gjorde...minns att det var gott. Men nu till en fråga: Tror du att det har någon som helst betydelse att man just lägger dem på en saltbädd? tar de smak av det eller? jag har för mig att man saltade på dem sen och hade smör till eller något örtsmör skulle man kanske kunna ha?

Men kan man inte skippa saltbädden och lägga dem på en bädd av hopknycklat bakplåtspapper eller folie?
Med tanke på att om man ska göra mycket så går det åt så mycket salt.

Ha en skön helg!

9:15 PM  
Blogger Annika Christensen said...

Jag älskar rostade kastanjer!
Kul och hitta hit.
Ha det gott
Annika

9:42 PM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Kastanjetid igen. Vad härligt. Jag har gjort dem i micron 3-4 min räcker. Gör kryss som vanligt. Jag serverade dem med ett citrussmör som blev jättegott! Ha en skön helg!

9:01 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lusthuset: vad mysigt det låter att de rostar kastanjer över öppen eld. Jag gillar den nötiga smaken. Sen gillar jag att ta vara på de här årstidsbundna maträtterna, framför allt med grönsaker, frukt och bär från naturen. Ha en skön helg!

londongirl: Tänk, vad man gör saker bara av vana. Jag vet faktiskt inte om saltbädden krävs. Jag brukar återanvända saltet en gång till... Troligen går det bra utan salt.

annika christensen: Välkommen hit, roligt att du hittade hit. Visst är det gott med kastanjer - och enkelt! Ha det bra själv. Smör är gott till.

kinna: Aha i micron, vad snabbt. Citrussmör låter friskt och fräscht. Ha en skön helg du också!

8:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hur vet jag att dom är ätliga då dom jag plockar. Ska jag titta efter något speciellt då eller.
Blev sugen på detta och jag vet vad vi har ett sådant träd här hemma i vackra Vikarbyn.
Du har en kanon sida tycker jag..Finns mycket att lära sig här.
kram lisa

9:34 AM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

lisa persson: tack, vad kul att du tycker det! Jag har aldrig sett ätliga kastanjer växa i Sverige, bara hästkastanjer. De ätliga har mjuka taggar på sina ytterskal medan de oätliga har hårda gröna taggskal. Se till att du är säker innan du äter dem!

6:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Det är så gott, tänker på min barndom i spanien där finns det kastanjestånd överallt.

11:52 AM  

Post a Comment

<< Home