Thursday, October 23, 2008

Äppelfrossa




Bland höstens grönsaker och frukter, står äpplen högt i kurs hos mig. Så länge som det finns svenska sådana att få tag på, använder jag dem på många olika sätt. De svenska äpplena har mer smak och har inte transporterats lika långt. I bästa fall har de vuxit på ett eget eller någon givmild väns äppelträd. Frukterna innehåller bra fibrer, kalium, en del c-vitaminer och antioxidanter. Undersökningar visar till och med att äpplen som odlats här i norr, innehåller mer antioxidanter än de som vuxit på sydligare breddgrader. Så det är bara att mumsa på! Här har jag använt äpplena till en sallad. Blandningen av friskt, sött, salt, mjukt och krispigt blir väldigt god.

ÄPPELSALLAD
äpplen
fetaost
valnötter
god olivolja
lite svartpeppar

Skär äpplena i tunna skivor eller tärningar. Är skalet tunt kan du gärna behålla det. Lägg i en skål. Smula över fetaost och hackade valnötter. Krydda ev med lite svartpeppar och ringla sedan olivolja över salladen. Mums!

10 Comments:

Blogger Åsa said...

Gott, gott! Det finns en hel del att göra med äpple :) Och visst är det härligt att det fortfarande finns en hel del blommande blommor kvar därute :)

Trevlig helg!
Krams

10:20 AM  
Blogger pudelflicka said...

Det såg gott ut !
Jag äter äpplen varje dag men det här var en ny variant.
Önskar dig en skön helg.
Kram Hedvig

10:45 AM  
Blogger Sara said...

Egna äpplen vore underbart! Jag har precis skrämts upp av information om mängden av kemikalier i äpplen, så nu skalar jag vartenda ett...

10:50 AM  
Blogger Ninni said...

Det låter jättegott! Jag är en stor äppelälskare och saknar så alla goda sorter som finns i Sverige. Här har vi Red Delicious, Granny Smith och Royal Gala att välja mellan, året runt:(
Tänk att sätta tänderna i ett saftigt Ingrid Marie...vilken njutning.
Ha en skön fredag!
Kram Ninni

12:46 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

åsa: gissa att jag går omkring och njuter av att det faktiskt finns en hel del blommor kvar. Det är så underbart att frosten inte kommit ännu. Så här kan det vara lääääänge till. Ha en trevlig helg du också!

pudelflickan: äpplen passar till det mesta, tycker jag! Önskar dig också en skön helg!

sara: visst är det sorgligt att det är så. Egna äpplen är föstås allra bäst, i andra hand köper jag svenskodlade. Tyvärr blir man tvungen att handla andra sorter längre fram, vaxade och konstgjorda...Det känns inte så kul att ge dem till sina barn eller sig själv. Skala på!

ninni: visst är svenska äpplen speciellt goda, de har mer äkta smak på något sätt. Jag inbillar mig också att de är mindre besprutade, men vet inte. Det känns i alla fall bättre att köpa svenska när det finns än att köpa sådana som transporterats långt. Tack detsamma!

3:24 PM  
Blogger Tankevågor said...

Svenska äpplen är allra bäst! Tyvärr har jag inget eget träd men i skolan på vår miljögård har vi flera sorter.
Jag älskar att sniffa på dem och som sagt man kan ha dem till allt möjligt.

11:54 AM  
Blogger Kastanjen said...

Låter jättegott! Kul att använda äpplena till något annat än kakor. Nu återstår bara att få familjen att smaka. Maken gillar inte frukt i maten.

10:08 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

londongirl: vad härligt med äppelträd på skolgården. Underbart för barnen att få njuta av så användbara träd!

kastanjen: det är många som inte gillar frukt i mat och en del säger till och med att det inte är bra för matsmältningen. Jag har dock aldrig märkt något problem med det och tycker att det kan vara väldigt gott och friskt med frukt i t ex sallader. Krispiga friska äpplen...mums!

2:58 PM  
Blogger Daniel Roos said...

Så härligt och gott med Äpplen man tröttnar liskom aldrig.Ha en trevlig helg mvh Daniel

12:34 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

danielroos: visst är det gott med äpplen, inte minst i olika desserter. Ha det bra du också!

6:47 PM  

Post a Comment

<< Home